Åpnet etter sju uker stengt

Salongeier ved Fjellhamar Frisør, Trine Pendrup åpner frisørsalongen sin etter å ha holdt stengt i sju uker. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Salongeier Trine Pendrup ved Fjellhamar Frisør setter nøkkelen i døra og åpner etter sju uker med stengt salong. Hun er glad, og hennes sju ansatte er ikke mindre glade for å være i gang, igjen. De har vært permitterte siden ettermiddagen 12. mars.

29.04.2020 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 30.04.2020

Pendrup er spent og har ikke sovet godt denne siste natta før åpning. Det er mye som skal planlegges og nye rutiner skal beskrives og gjennomføres.

Vaskerutiner: Renhold mellom hver kunde tas det ikke lett på. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

 

Fjellhamar Frisør er en mesterbedrift som ligger ved Fjellhamar togstasjon i Lørenskog, rett utenfor Oslo. Det er en gammel og solid frisørsalong vi snakker om. Den står også på lista over salonger med tariffavtale. Så godt som alle frisørene er fagorganiserte i Fagforbundet. De er alle frisører med lang erfaring i denne salongen, og de er stolte av frisørfaget og arbeidsplassen sin.

Les hva Frisørenes Fagforening mener må på plass av smittevern

– Det var min mor som starta salongen i 1982. Jeg tok over i 2001. Frisørene som jobber her har alle sammen vært ansatt lenge. En har vært her fra salongen starta opp i 1982. Vi har faktisk kunder også, som har vært kunder hos oss siden 1982, ler Trine Pendrup.

Salongeier Trine Pendrup og salongen hennes har klart seg gjennom krisa så langt. Hun er takknemlig for jobben fagbevegelsen og Frisørenes fagforening har gjort, og hun er glad for at både de ansatte og hun selv er organiserte. NHO har fulgt opp og informert henne via epost hele tiden.

– Det er helt uforståelig for meg at ikke alle er organiserte, understreker hun og fotsetter; uten all støtte og hjelp i disse tider ville alt vært mye verre.

Glade kunder

Frisørbransjen var en av mange bransjer som ble stengt da koronatiltakene kom litt brått 12. mars. Siden da har frisørsalongene vært stengt. 

Trine Pendrup og hennes frisører har brukt mange timer på å gjøre alt klart til åpningen. Hun er akkurat ferdig å booke om kunder som skulle hatt time i løpet av disse stengte ukene. Det er ikke få telefonsamtaler som er gjennomført.

– Det er jo morsomt! Da jeg ringte var det som om kundene hadde vunnet i Lotto. Alle ville ha time. Det var bare to-tre stykker som spurte hvilke smittevernstiltak vi har i salongen. Det er jo en tillitserklæring, sier Pendrup, men understreker at smittevern tar de på det største alvor. Hun er opptatt både kunder og ansatte skal være trygge.

Frisør Heidi Åsli er også på plass denne morgenen. Hun slår ut med armene og viser at salongen egentlig har god plass og det er høyt under taket. Hun er ikke engstelig for å begynne å jobbe igjen. Hun forteller at hun også er utdannet helsesekretær og kan en del om smittevern.

God plass: Frisør Heidi Åsli ved Fjellhamar Frisør viser hvilke koronatiltak de har gjort før åpning av salongen den 27. april. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Men jeg skal jo ha mange i frisørstolen i dag som tilhører risikogruppa, så jeg tenker jo på det. Vi gjør absolutt alt vi kan og litt til, forteller Åsli.

Trygge kunder og ansatte

Kundene på Fjellhamar kan være trygge. De vil få informasjon når de kommer om hvilke regler som gjelder og hva de som kunder må gjøre. De får blant annet ikke servert kaffe, de får ikke bruke mobiltelefon og de må helst vente ute. Annenhver stol blir brukt, og kapper, stoler og bord vaskes mellom hver kunde. Alt verktøyet vaskes også - men akkurat det gjør de jo alltid. 

– I ventesonen vår er det litt trangt, så vi setter stoler utenfor døra. Folk kan også vente i bilen sin, hvis de ønsker det. Det er lett å hente dem der, forteller salongeieren.

(Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Ellers gjelder det å følge alle pålegg og råd som er gitt. Samtlige har gjennomgått online-kurset om smittevernsom er tilgjengelig. De har ikke planer om å bruke munnbind på jobben, og har bestemt seg for at de ikke vil farge vipper og bryn. Det blir litt vel tett på i disse tider for både ansatte og kunder.

Klarer seg gjennom dette

Fjellhamar Frisør er et enkeltmannsforetak. Det betyr at Trine Pendrup personlig ikke har hatt noen inntekt i disse ukene. Hun har heldigvis ikke gjeld på selve salongen, og fikk redusert husleie i april. Pendrup forteller at hun hadde bygd seg opp en buffer og har klart å betale utgiftene sine. Får hun den støtten hun har søkt på så vil det gå bra med de åtte arbeidsplassene på Fjellhamar.

– Det var jo litt rart å følge bankkontoen hvor pengene bare gikk ut og ikke noe inn – til det var tomt. Men vi kommer oss igjennom det her, smiler Trine Pendrup.

Glade kunder: Kundene synes det var som å vinne i Lotto da salongeier Trine Pendrup ringte og fortalte at nå var salongen åpen, igjen. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Ikke minst er hun optimistisk fordi hun har så lojale og flinke medarbeidere og like lojale kunder.

– Vi har det godt sammen, tar vare på hverandre og er en sosial gjeng. Vi kjenner hverandre og vi kjenner kundene våre, barna deres, ektefeller, besteforeldre, naboer og tanter. Det skal bli godt å være i gang, igjen og kanskje det kan gå litt penger inn på kontoen og ikke bare ut, avslutter salongeier Trine Pendrup optimistisk.