Arkiv for artikler til «Aktuelt»

Ny nestleder i LO Stat kommer fra Fagforbundet

– Jeg lever av politikk og fagbevegelse, sier nyvalgt nestleder i LO Stat, Henriette Jevnaker. Hun kommer fra Fagforbundet Teater og Scene, og det er første gang en tillitsvalgt i Fagforbundet får et slikt verv.

17.11.2020

Fagforbundet Teater og Scene står støtt i krisa

Da koronapandemien stengte landet 12. mars ble kulturlivet hardt rammet. Leder i Fagforbundet Teater og Scene, Henriette Jevnaker, er imponert over hvordan de tillitsvalgte har taklet krisa.

25.08.2020

Forbud mot arrangement med over 500 deltakere til 1. september

Regjeringen forlenger forbudet mot arrangementer med over 500 deltakere fram til 1. september. Torsdag 30. april vil kulturminister Abid Raja komme med en beslutning om arrangementer med under 500 deltakere. – Dramatisk for de seriøse bedriftene, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

25.04.2020

Innlegg fra en frilanser: Vi er alle enige om at kulturen er verdt å kjempe for, men er vi villige til å betale for det?

Livet som kulturarbeider består som oftest i å halse etter neste oppdrag, gjøre seg så smidig og fleksibel som mulig og nesten alltid ligge etter med regninger. Les filmfotograf Signe Pahle sine tanker om den alvorlige situasjonen kultur-Norge står i.

26.03.2020

Innlegg fra en frilanser: No income and no perspective of work

My name is Wiktor, I’m a 28 year old immigrant from Poland and I’ve worked as a scene technician for about a year. Before the outbreak I was mostly freelancing, which for me was the only way to get work as a stagehand or rigger.

25.03.2020

Innlegg fra en frilanser: Kulturarbeid satt på vent

Jeg jobber i kulturbransjen, en bransje som nå er hardt rammet av pandemien som herjer. Jeg er både frilanser som scenekunstner og har en deltidsstilling som publikumsvert for å få økonomien til å gå rundt. Ettersom alt jeg jobber med baserer seg på å samle mange mennesker sammen, så ble alt mitt levebrød satt på vent forrige uke.

23.03.2020

Store ulikheter på hvordan kultursektoren organiseres

Telemarksforskning har gjennomført et forskningsprosjekt for å kartlegge kompetanse og organisering av kulturfeltet i kommunene, på oppdrag fra Fagforbundet og Norsk kulturforum. Rapporten ble lansert i Oslo 26. november.

27.11.2019