Leder for faggruppa for ernæring, Erlend Eliassen

Helsedirektoratet anbefaler matvertordninger

En ny rapport fra Helsedirektoratet legger vekt på at det trengs matvertordninger ute i helsetjenestene. Feil- og underernæring er et stort problem blant både eldre som bor hjemme og eldre som bor på institusjon.

Iren Luther, leiar av yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Bekymra for video-retningsliner i helsetenesta

Fagforbundet uttrykkjer bekymring i høyringssvar til utkast for retningsliner for bilete-, film- og lydopptak i helsetenesta.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

– Avhengig av hele laget av helsearbeidere

Fagforbundet er fornøyd med at regjeringa vil at flere yrkesgrupper skal dele på oppgavene i helsevesenet og også satser på fagarbeiderne. Mette Nord mener Nasjonal helse- og samhandlingsplan er et godt virkemiddel for å løse utfordringene i helsevesenet.

ernæringsfagarbeider Anne-Lise Pettersen, hospitaldrift Haukeland universitetssykehus

Ny fagskoleutdanning i ernæring på trappene!

Fra høsten 2024 starter Fagskolen AOF opp det første formelle utdanningstilbudet for matverter og postverter ved norske sykehus. Du kan allerede søke!

Illustrasjonsbilde

Høringer om oppdaterte nasjonale planer for helsefaglige fagskoleutdanninger

Nasjonalt fagskoleråd har nå publisert utkast til de nye nasjonale planene for helse- og oppvekstfag.

Anerkjenn alle fagfolka! Utan dei har me ikkje helsetenester

– Fagfolk er ein dyrebar ressurs som me må ta vare på, viss me òg i framtida skal ha ei helse- og omsorgsteneste i verdsklasse, skriv Sigrun Bøe Perez, leiar av yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet Vestland

Enten du er kokk, dietetiker, kjøkkenleder, kostøkonom, servicemedarbeider eller kjøkken-/kantineassistent, er du velkommen som medlem. Illustrasjonsfoto

Fagforbundet deltar på UMAMI 2023

UMAMI, tidligere SMAK, er Norges største messe for næringsmiddelindustri og matfag. Messen finner sted i Nova Spektrum i Lillestrøm. Fagforbundet deltar med stand og foredrag fra tirsdag 14. februar til og med fredag 17. februar.

Styret i yrkesseksjon helse og sosial

– Vi er eit fantastisk lag

Det var mange delegatar på talarstolen i laupet av landskonferansen, som løfta mange viktige yrkespolitiske problemstillingar. – Vi er eit fantastisk lag som eg gler meg til å leie i tre nye år, seier ein stolt Iren Luther.

Illustrasjonsbilde

Høring om statsbudsjettet i helse- og omsorgskomitéen

Fagforbundet var i høringsmøte om regjeringens forslag til budsjett i Stortingets helse- og omsorgskomité 17. oktober.

Podkast: Matsvinn - hvordan kan vi kaste mindre?

Lag middag for to dager av gangen, er ett av flere gode tips Erlend Eliassen deler i podkasten Fagprat. Episoden handler om hvordan vi alle kan bidra til å kaste mindre mat.

Mat og måltider i eldreomsorgen

Fagforbundet og Pensjonistforbundet jobber sammen for at alle eldre og syke i Norge skal få  servert mat som er tilpassa deres behov, smak og  kulturelle bakgrunn og for en mer bærekraftig offentlig matproduksjon.  ​

Podkast: Smakssansen - viktigere enn du tror!

Hvorfor er vi utstyrt med smakssansen? Hva gjør at vi synes noe smaker godt? Og hvorfor er smakssansen så viktig for å trives og å ha det bra?

Kokk på storkjøkken. Illustrasjonsfoto.

Gratulerer med kokkedagen!

Fagforbundet gratulerer alle sine kokker og kjøkkenfolk med dagen! Ernæring er nå på alles lepper, og enigheten er stor om at det må satses på god og næringsrik kost i sykehus og pleie- og omsorgstjenstene.

Episode for ernæringsarbeidere i podkasten Fagprat

Nå kan du høre en episode om kokkens betydning og muligheter i podkasten Fagprat. Vi har tatt en prat med institusjonskokk Erlend Eliassen om både næringsrik kost, matsvinn og samarbeid.

Illustrasjon.

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!

Flere og flere fagforeninger får egne nettsider

Til alle våre kjøkkenfolk!

Ernæringspersonell i både privat og offentlig sektor er hverdagshelter som vi trenger nå.

På bildet; Line Tollefsen, Berit J. Kristensen og Britt Jensen

Nytt faglig tilbud fra Yrkesseksjon helse og sosial: podkasten Fagprat

Sjekk ut det splitter nye faglige tilbudet fra Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, podkasten Fagprat.

Mat i eldreomsorgen, illustrasjon av brosjyre.

Les deg opp om kjøkkendrift og ernæring i eldreomsorgen

Fagforbundet og Pensjonistforbundet tar i fersk brosjyre til orde for de gode måltidsopplevelser i den siste fasen i livet. Lær hvordan du benytter kjøkkenfaglig kompetanse til beste for pasienter og beboere.

Ledertreningsprogram for ledere uten personalansvar

Er du fagleder, gruppeleder eller har en annen type lederstilling uten personalansvar? Da kan du søke på Fagforbundet ledertreningsprogram for ledere uten personalansvar. Programmet går over tre samlinger og er utviklet og gjennomføres i samarbeid med det anerkjente konsulentselskapet Administrative forskningsfond (AFF). OBS: Søknadsfristen er 08. september.

Godord til fersk bok: Arbeidsnorsk for kjøkken og kantine

Gunhild Aakerviks bok, utgitt med støtte fra Fagforbundet, ble framsnakket som et viktig bidrag til et stort og omfattende fagfelt.