Fagforbundets proffer rapporterer fra det koronafrie kjøkken

Kokk på storkjøkken. Illustrasjonsfoto. (Foto: Fagforbundet)

Kjøkkensjefer og kokker har smakt på utfordringene i den nye covid-19 hverdagen. De melder om et strengt matregime – for å sikre at sårbare mennesker får servert smittefrie måltider.

08.04.2020 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 30.04.2020

Kjøkkensjefene Erlend Eliassen og Ronald Takke og kokk Mari Kirsti Grøsvik Langeland server mat til mennesker som står spesielt svakt om de skulle bli smittet. De går gjerne den ekstra milen for å få levere smakfull og sikker mat.

De som jobber i kjøkken og kantine er fra før vant til å forholde seg til strenge krav til hygiene, smittevern og internkontroll. Mat er noe av det mikroorganismer trives best i og det er en utfordring også til vanlig, når det ikke er dødbringende virus i omløp. De har stått imot styggedom som salmonella, norovirus og E. coli, men koronapandemien har framtvunget langt flere tiltak for kunne å levere trygg og sikker mat.

Erlend Eliassen, kokk og kjøkkensjef i Sandefjord og leder for Fagforbundets faggruppe for ernæring.

- Det er definitivt nye tider på kjøkkenet på Nygård. Vi har nedvask og spriting hver dag, av kjøkken og utstyr. Vi er ekstra strenge på personlig renhold. Vi har et nytt, strengere håndvaskregime og bytter uniform når vi går inn og ut av kjøkkenet. Vi på kjøkkenet handler etter et verst mulig scenario og da må man ikke sove i timen, sier han.

Eliassens huskeregler for smittefritt kjøkken:

• Smykker er strengt forbudt

• Håndvask mellom hver arbeidsoppgave i minst ett minutt

• Uniformsbytte to ganger hver dag

• Kontinuerlig vask og desinfeksjon av alle områder på kjøkkenet

• Viruset trives fra 6 grader og oppover. Derfor har vi utvidete rutiner i forhold til temperaturer på kald- og varmmat.

Han understreker at det er en ekstra utfordring at de jobber nær hverandre, siden de lager mat sammen.

- Frykten for at folk blir syke og at vi derfor må stenge ned, er ekstra stor på grunn av dette. Avstand er ikke enkelt å få til. Vi har allerede fravær på grunn av stengte skoler og barnehager.

- Men de som er igjen har vilje og mot til å stå i det, avslutter han.

Mari Kirsti Grøsvik Langeland, kokk i Hordaland, medlem i Faggruppa for ernæring

- Ja, det er litt underlige tider nå om dagen, både på jobb og privat. På jobb deler vi garderober, privat går vi tur - og begge steder skygger vi unna andre folk så godt vi kan. Regjeringa snakker så fint om at det skal bli et varmere samfunn etter denne pandemien, men det ser ut til å gå motsatt vei, sier hun.

- Vi starter arbeidsdagen med å sprite oss. Det henger spritdispensere på alle dører, fra vi går inn hoveddøra i garderoben, inn på kjøkkenet og inne på produksjonsområdet. Hendene våre blir såre etter all spritingen og håndvasken.

Hun forteller at de har delt seg inn i to lag for å unngå å spre smitte. De går sju dager på og får 7 dager av, et system som er skjørt om noen skulle bli syke.

Hun melder også om at det er vanskelig å holde avstand når man jobber så tett innpå hverandre. Det er vanskelig å være to meter fra hverandre inne på et trangt kjøkken.
Arbeidsplassen har delt ut ekstra hansker og antibacservietter. Det er også kjøpt inn munnbind. I tillegg blir alle kontaktpunkt, som telefon, datamaskin, dørhåndtak, lysbryter, trillebord med mer, spritet hver dag. Smykker er forbudt, slik det alltid har vært.

- Denne situasjonen gir oss masse ekstra arbeid. Det er strengt forbudt for utenforstående å komme inn på kjøkkenet. Det blir ingen henting av ting. Alt må lages og settes utenfor døra. Personlig syns jeg at vi kanskje er veldig strenge, men på den annen side vet jeg at vi har gjort alt for å forhindre spredning.

- Når alt kommer til alt er jeg aller mest glad for at jeg har en jobb. Det er det ikke alle som har i dag, legger hun til.

- Stå på alle kokker der ute! Dere gjør en flott jobb!

Ronald Takke, kjøkkensjef i Molde og medlem i Faggruppe ernæring

- Det er mange tiltak som er satt i gang og rutiner som er skjerpet på kjøkkenet. Likevel er det hver enkelt person som gjennom sine egne personlige rutiner, også utenfor kjøkkenet, har en avgjørende rolle i kampen mot koronasmitten.

- Ansvarlighet i privatlivet gir mindre mulighet for å ta med seg smitten inn på kjøkkenet. Likevel må vi ikke glemme å leve og vi må beholde både humor og humøret, både privat og på kjøkkenet. Glade kokker lager bedre mat. Det er bedre å spre glede enn smitte, sier Takke.

Iren Mari Luther, sykepleier og leder for Yrkesseksjon helse og sosial

- Jeg vet en hel del om hvor viktig det er å få rein og trygg mat til pasientene, så jeg beundrer virkelig de som jobber på kjøkken og kantine nå om dagen, sier hun.

- Jobben deres er utrolig viktig til vanlig, og som fortellingene til Erlend, Mari Kirsti og Ronald viser, gjør smittverntiltak det ekstra krevende. Jeg ønsker dem alle sammen en riktig god påske.