Høringssvar om Dimensjoneringsforskriften

Fagforbundet har kommet med høringssvar til forslaget til Brann- og redningsvesenforskrift (Dimensjoneringsforkriften). Vi har gitt direktoratet både ris og ros og i denne artikkelen finner du det viktigste om forslaget og vårt innspill.

18.01.2021 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 18.01.2021

DSB har på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet revidert forskriften. Noen av de viktigste endringene som er foreslått er:

• Tydeligere krav til analyser og dokumentasjon og større åpning for unntak fra minimumskrav basert på analysene
  • Tydeligere krav til øvelser for både brann- og redningstjenesten og 110-sentralene
  • Dagens bestemmelse om innsatstid erstattes av bestemmelser om responstid, som består av både alarmbehandlingstid og uttrykningstid

Du finner hele høringssvaret til både Fagforbundet og Norsk Brannmannsforum nederst på denne siden. Noen av de viktigste innspillene våre var:

• Vi er positive til tydeligere krav til analyser
  • Forslaget burde inneholdt krav om heltidsledelse
  • Vi er skeptiske til åpninger for å gjøre unntak fra minstekravene til dimensjonering

Fagforbundet har i likhet med resten av fagmiljøet i Norge lenge etterlyst fremgang i revisjonen av forskriften. Vi var derfor skuffet over at forslaget om heltidsledelse var tatt ut i forslaget som var tatt på høring. Nestleder Odd-Haldgeir Larsen tok i Nettavisen et oppgjør med Høyre, som firer på kravene på grunn av en sterkt overdrevet frykt for sentralisering.

Om forskriften

Dimensjoneringsforskriften er det viktigste virkemiddelet staten har for å styre utviklingen innen brann og redning. Kommunene har plikt til å sørge for at brann- og redningstjenesten overholder forskriften. Det dreier seg blant annet om størrelse og dimensjonering av brannberedskapen, krav til uttrykningstid og krav til kompetanse for ansatte i brann- og feiervesen.