Fagforbundet gir en million kroner til akutthjelpere

HTV Irma Lyndal og stortingsrepresentant Kari Henriksen

Landsstyret i Fagforbundet har vedtatt å fortsette å støtte Stiftelsen Norsk Luftambulanse til å drive opplæring av akutthjelpere.

11.01.2021 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 18.01.2021

Fagforbundets landsstyre vedtok i desember at forbundet også i 2021 skal støtte Stiftelsen Norsk Luftambulanse med 1 000 000,- kroner til akutthjelperordningen. Dette tiltaket gjør at stiftelsen kan fortsette det viktige arbeidet med å lære opp akutthjelpere. Mange steder har lokale brannfolk raskere responstid når alarmen går enn ambulansen. Akutthjelperordningen har gjort at pasientene derfor får raskere helsehjelp og ordningen har bidratt til å redde mange liv.

Les historien om hva de lokale akutthjelperne betydde for Ommund

Akutthjelperordningen var tidligere kjent som «Mens du venter på ambulansen» og feiret tiårsjubileum i 2020. Fagforbundet har siden 2012 støttet prosjektet og vært en av de viktigste bidragsyterne. Det som startet med et prosjekt for opplæring av 150 deltidsbrannfolk omfatter i dag mer enn 4 000 akutthjelpere, fordelt på rundt 300 brannstasjoner.