Dette gir partiene til brann og redning i alternative statsbudsjett

(Foto: Mette K. haugen)

Fagforbundet har gjennomgått hva de forskjellige partiene velger å prioritere innenfor brann og redning.

27.11.2020 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 27.11.2020

Lurer du på hva et alternativt statsbudsjett er? Se forklaring i videoen nederst i artikkelen

Regjeringen har i statsbudsjettet for 2021 foreslått å bevilge 139 millioner kroner til etableringen av fagskolen for brann og redning, noe Fagforbundet er svært glade for.

Men før regjeringens forslag til statsbudsjett behandles i Stortinget legger opposisjonspartiene fram alternative statsbudsjett. Hva vil de gjøre anerledes enn regjeringen?

Et alternativt statsbudsjett tar utgangspunkt i regjeringens eget forlag. Ingen av partiene har nevnt fagskolen for brann- og redning, og det må forstås som at de heldgivis støtter regjeringens forslag her.

Dette har vi sett på

Vi har gjennomgått partienes forslag som handler om brann og redning direkte. Det betyr at partiene kan ha gode eller dårlige forslag som påvirker rammebetingelsene til brannberedskapen, som ikke kommer med nedenfor. Det kan f.eks. dreie seg om kommuneøkonomi eller bevilgninger til øvrige nødetater eller Sivilforsvaret.

Arbeiderpartiet

Arbeiderpartiet har foreslått en ekstra bevilgning på 30 millioner kroner til DSB i sitt alternative statsbudsjett.  Midlene er satt av til styrking av beredskap og arbeid med etableringen av en lederutdanning for brann og redning.

Penger til etablering av lederutdanningen for brann og redning var en av sakene Fagforbundet etterspurte i budsjetthøringen i Stortinget tidligere i høst.

Du finner hele budsjettforslaget her.

Fremskrittspartiet

Frp bevilger i sitt alternative statsbudsjett 32 millioner kroner til å frita politibiler og brannbiler for engangsavgift.

Du kan lese mer om Frps alternative statsbudsjett på denne siden, eller laste det ned direkte her.

Senterpartiet

SP har i sitt budsjettforslag satt av 20 millioner kroner til statlig grunnfinansiering av Nødnett for å redusere abonnementskostnadene for brannvesen i små kommuner.

Abonnementsordningen for Nødnett rammer deltidsbrannvesen uforholdsmessig hardt. Dette var en av sakene Fagforbundet tok opp i budsjetthøringen i Stortinget tidligere i høst.

denne siden kan du lese mer om budsjettforslaget til SP eller laste ned dokumentet direkte her.

SV

SV har ikke skrevet noe konkret om brann- og redningstjenesten. Budsjettforslaget er tilgjengelig her.

MDG

Miljøpartiet har ikke nevnt brann- og redningstjenesten spesifikt i sitt alternative statsbudsjett.  Du finner budsjettforslaget her.

Rødt

Rødt har ikke kommet med noen konkrete bevilgninger til brann og redning. Her kan du se hele Rødts alternative statsbudsjett.