Fagforbundets krav for brann og redning i justiskomiteen: Penger til utdanning og Nødnett

Brannfolk på Lørenskog brannstasjonNedre Romerike brannvesenSkaputstyr til brannfolk (Foto: Jan Lillehamre)

Fagforbundet deltok 27. oktober i LOs delegasjon i høringen av statsbudsjettet i Stortingets justiskomite. Vi tok opp temaene utdanning og de høye kostnadene til Nødnett for distriktskommuner.

27.10.2020 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 27.10.2020

Justis- og beredskapsdepartementet har foreslått 139 millioner kroner til å starte etableringen av fagskolen for brann og redning i Tjeldsund. I høringen av budsjettforslaget i Stortingets justiskomite ga vi regjeringen honnør for at det etter lang tid endelig kommer midler til etableringen av fagskolen, men savner en plan for etableringen av ny deltidsutdanning og lederutdanningen på høyskolenivå.

På spørsmål fra komiteleder Lene Vågslid om konsekvensene av at den nye lederutdanningen lar vente på seg viste Fagforbundet til Brannstudien og andre utredninger som har konkludert med at brann- og redningstjenesten er gode på de vanlige hendelsene, men at det mangler stretegiske og analytiske ferdigheter på ledernivå. Det gir risiko for at brannvesenet kan svikte i håndteringen av store og uoversiktige hendelser i framtida om ikke lederpersonell får muligheten til bedre opplæring. Dessuten er det nødvendig med profesjonalisering av ledelsen for å høste gevinstene av økt mangfold i brannkorpset, som det forventes at vi vil få med fagskolen på plass.

I tillegg satte vi fokus på de urimelige abonnementskostnadene for Nødnett for deltidsbrannvesen. Fagforbundet foreslår å bevilge 35 millioner kroner til statlig grunnfinansiering av Nødnett. Sakene ble også spilt inn til komiteen i LOs skriftlige innspill (s. 9) som du kan laste ned nederst i artikkelen.

På grunn av Korona-restriksjoner ble høringen avholdt på Zoom. Rådgiver Torgeir Holm representerte Fagforbundet i høringen. I tillegg til Fagforbundet deltok også NTL, Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund, Norges offisers- og spesialistforbund og Fellesorganisasjonen sammen med LO i høringen.