Har Jon Blund vært innom Maskinistforbundet?

Brannfolk på Lørenskog brannstasjonNedre Romerike brannvesenSkaputstyr til brannfolk (Foto: Jan Lillehamre)

Det norske Maskinistforbund hevder på sine nettsider at de visst nok kunne få gjennomslag for økt helgetillegg for de ansatte under særavtalen for brann og redning, SFS 2404, fordi de sto i posisjon til å forhandle om begge avtalene samtidig. Dermed forsøker forbundet på kreativt vis å hente seg inn igjen etter feilinformasjonen de spredde 16. september. Argumentet synes å være at forbundet kunne bryte begge forhandlingene om de ikke fikk gjennomslag.

17.09.2020 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 17.09.2020

Maskinistforbundet krevde et møte med KS om særavtalen og fikk ikke gjennomslag for noen av kravene sine om den. Vi registrerer at de likevel ikke valgte å bryte forhandlingene.

Maskinistene skriver at de ikke kan «erindre at LO eller YS støttet Dnmf og Unio sitt krav om heving av lørdags- og søndagstillegget til minst kr. 53,- under årets hovedoppgjør». Vi tror dem. De har nok heller sovet i timen.

Mens Unio i sitt opprinnelige tariffkrav hadde krav om at Maskinistforbundet skulle få et møte med KS møte om SFS 2404, hadde Fagforbundet og LO kommune fra første stund krav om heving av helgetillegget for de som er på særavtalen for brann og redning. Dette fikk vi gjennomslag for i hovedtariffavtalen, der helgetillegget er regulert.

For å oppsummere:
Fagforbundet og LO kommune krevde økning i helgetillegget i hovedoppgjøret, der dette faktisk avgjøres. Vi fikk gjennomslag for det.

Maskinistene krevde et særmøte om SFS 2404. Det førte ikke til noen forbedring av særavtalen.