Regjeringen vil bruke 20 millioner på planlegging av fagskole for brann og redning

. Illustrasjonsbilde: Bioldet viser brannfolk på Lørenskog brannstasjon Nedre Romerike brannvesen (Foto: Jan Lillehamre)

I den tredje tiltakspakken for korona-krisen ligger 20 millioner til planlegging av fagskole for brann- og redningstjenesten. Regjeringen sørger dermed for et lite skritt videre på veien mot en fagskole for brann- og redningstjenesten.

02.06.2020 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 03.06.2020

Regjeringen la 29. mai frem den tredje tiltakspakken i forbindelse med Korona-krisen. Pakken innebærer blant annet forslag om å bruke 20 millioner kroner ekstra på arbeidet med å klargjøre for bygging av fagskolen for brann- og redningstjenesten i Tjeldsund i Troms og Finnmark.

Etter at Regjeringen først vedtok å opprette en fagskoleutdanning for brann og redning i 2015 har prosessen mot etablering gått sakte, og oppstartsdatoen har blitt forskjøvet i flere omganger. Statsbygg har siden 2019 jobbet med et forprosjekt som skal kartlegge behovet for ny infrastruktur ved Tjeldsund. Rapporten fra prosjektet blir levert til Regjeringen i juni i år. Pengene som regjeringen nå vil bruke på å fortsette arbeidet skal sørge for at jobben med å lage prosjekteringsunderlag og grunnlag til anbudskonkurranse for utbygging av infrastrukturen i Tjeldsund kommer raskere i gang.

Fremdeles uavklart når fagskolen vil åpnes

Fagforbundet ser positivt på nyheten fra Regjeringen. Det er imidlertid ikke tvil om at det allerede er brukt all for lang tid på planleggingen av Fagskolen, som allerede skulle vært i drift. Det er derfor nødvendig at Regjeringen følger opp bevilgningen at byggingen raskt kommer i gang. Justis- og beredskapsdepartementet bør ha tett dialog med DSB og Statsbygg for å etablere en effektiv fremdriftsplan og sørge for at etableringen ikke forsinkes igjen.

Fagforbundet er blant de organisasjonene som har vært mest aktive for å få opprettet fagskoleutdanning. Til fagskolen er opprettet kommer forbundet tilk å fortsette å presse på i møte med offentlige myndigheter og politikere.