Hvordan skaper vi en brann- og redningstjeneste for alle?

Brann- og redningstjenesten er i omstilling, med flere og mer komplekse oppgaver enn tidligere. Hvordan kan etaten bli best mulig forberedt på å løse morgendagens utfordringer? Vi mener et av svarene på dette er mer mangfold. Dersom du også er interessert i hva som kan gjøres for å øke mangfoldet innen brann- og redning bør du sette av datoen 27. november. Da arrangerer Fagforbundet og KS Bedrift et dagsseminar som setter mangfold i brann og redning på dagsorden.

16.09.2019 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 16.09.2019

Brannfolk er en gruppe med mye engasjement for yrket sitt. Om du spør hundre brannfolk om hvordan brann og redningstjenesten bør organiseres får du hundre forskjellige svar. De fleste er nok likevel enige om at brann- og redningstjenesten opplever en endret arbeidshverdag med mer sammensatte oppgaver, og at nye oppgaver krever ny og mer variert kompetanse.

Mangfold innebærer kjønn, bakgrunn, etnisitet og ikke minst mangfold i kompetanse. I dag finner man i stor grad etnisk norske menn med erfaring fra yrkesfag og forsvaret på en brannstasjon. Brann- og redningstjenesten er en av de aktørene i Norge som scorer høyest på tillit og legitimitet. For å beholde dette i fremtiden må et moderne brann- og redningsvesen speile mangfoldet i resten av samfunnet bedre.

Fagforbundet og KS Bedrift arrangerer den 27. november i samarbeid med Delta, Norsk brannbefals landsforbund, Nettverk for kvinner i brann og redning og KS et dagsseminar om temaet økt mangfold innen brann og redning. Vi har mange spennende innledere på programmet både fra brann- og redningstjenesten, Forsvaret, DSB, erfaringer fra vårt naboland Sverige med flere.

Seminaret avholdes den 27. november fra kl 10 til 15 på Ingeniørenes Hus, to minutter fra Nationaltheatret stasjon hvor flytoget stopper. Følg med på disse nettsidene og Fagforbundets Facebooksider for ansatte innen brann og redning for mer informasjon om programmet og påmelding i ukene som kommer.