Viktig informasjon til personlig assistenter i BPA-ordningen!

Velger å kjempe:Trine Børresen og Katrine Jacobsen, leder og hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Sykehjemsetatens fagforening er kamplystne på vegne av medlemmene, men ikke humørløse. (Foto: Randi Tevik)

Folkehelseinstituttet definerer BPA som helsepersonell, og denne yrkesgruppen skal derfor testes ved akutt luftveisinfeksjon.

20.03.2020 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 20.03.2020

Det har vært forvirring rundt dette hos noen, og det der derfor fint å se at Folkehelseinstituttet nå bekrefter at personlig assistenter i BPA-ordningen defineres som helsepersonell i forbindelse med koronasmitte. De som har symptomer på luftveisinfeksjon skal derfor skal testes for covid-19, på lik linje som annet helsepersonell.

Koronatelefonen i Oslo Kommune er nå informert dette. Bor du i Oslo, jobber som BPA og får symptomer på luftveisinfeksjon, ring til Koronatelefonen i Oslo på telefon 21 80 21 82.

Bor du utenfor Oslo, jobber som BPA og får symptomer på luftveisinfeksjon, kontakt din fastlege. Hvis du ikke kommer i kontakt med fastlegen, ring legevakten på 116117. Ved fare for liv og helse, ring 113.

Se informasjon fra Folkehelseintituttet om koronaviruset.

Se informasjon fra Fagforbundet om koronaviruset.