Pålagt renholdsarbeid uten å få betalt

Barnehageansatte har blitt pålagt renholdsarbeid under pandemien, uten å få betalt for overtida. (Foto: Jan Lillehamre)

Funnene i en undersøkelse blant barnehageansatte under pandemien kan vekke oppsikt. De ansatte har blitt pålagt renholdsarbeid, og denne overtiden er heller ikke blitt betalt. Berit Tevik, leder for Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo, sier at tallene dessverre ikke er overraskende.

12.08.2020 av Birgit Dannenberg
Sist oppdatert: 13.08.2020

Undersøkelsen som er gjennomført i kommunale og private barnehager i oppdrag fra Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo, har nylig fått bred omtale i både Fagbladet og Barnehage.no.

Vanskelig smittevern i praksis

– Smittevernreglene henger rett og slett ikke sammen med virkeligheten, og det må vi få arbeidsgiverne og myndighetene til å forstå, sier Berit Tevik til Barnehage.no.

Birgit Dannenberg / Fagforbundet

Gjenåpningen av barnehagene under pandemien har stilt ekstra store krav til renhold. Mens barn på skolen kan overholde smittevernregler og hjelpe til med vasking, er barna i barnehagene for små til å forstå dette. Der blir det vasket etter stengetid, og de ansatte har vært nødt til å hjelpe til med dette.

Undersøkelsen viser at det i barnehagen har vært nærmere 80 prosent som svarer at de har påtatt seg renholdsoppgaver.

Renhold er et fag

Resultatene av undersøkelsen har også opprørt Ann-Elisabeth Sandvold. Hun er leder for Yrkesseksjon Samferdsel og teknisk i Fagforbundet og selv renholder:

– At barnehageansatte gjør rent er en uting og kan gjøre det vondt verre. Jeg blir provosert og mener det er en hån mot faget vårt.

Både Sandvold og Tevik understreker at renhold er en profesjon og krever en egen utdannelse. Derfor er det uholdbart at renhold skal utføres av barnehageansatte uten faglige kvalifikasjoner.

Ubetalt overtid

I tillegg viser barnehageundersøkelsen at mye av den pålagte overtiden ikke er blitt betalt. I private barnehager oppgir en av tre at de ikke har fått overtidsbetalt. Der er det også noe mer overtidsbruk enn i kommunale.

– Dette må det bli slutt på, sier Berit Tevik til Barnehage.no. Det er ingen tvil om at det må til en holdningsendring blant de ansatte, og en bevisstgjøring blant arbeidsgiverne, og det må vi jobbe for.

2. august startet Barnehageopprøret en aksjon på Facebook som de har kalt #mittbidrag. Der blir barnehageansatte oppfordret til å fortelle hvor mye de faktisk jobber. Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo vil følge kampanjen for å synliggjøre arbeidssituasjonen for de barnehageansatte.