Kongsvinger samarbeider smart om Barnehagedagen

Barnehagedagen: 160 skolestartere varmet opp med BlimE-dansen i Kongsvinger.

Barnehagedagen: 160 skolestartere varmet opp med BlimE-dansen i Kongsvinger. (Foto: Hege Holmen)

Når du deler fagforeningskontor med Utdanningsforbundet og den videregående skola med barne-og ungdomsarbeiderlinja er nærmeste nabo, er det et fantastisk utgangspunkt når den årlige Barnehagedagen skal markeres.

15.03.2019 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 15.03.2019

– Det var Utdanningsforbundet som først hadde ideen om å samarbeide med den videregående skolen for en fem-seks år siden, og siden da har vi hatt et fast samarbeid på Barnehagedagen, forteller Hege Holmen, ansvarlig for Seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Kongsvinger.

Og opplegget? De inviterer alle byens førskolebarn til en stor markering i sentrum, med musikk og taler fra scenen, rebusløp og matservering. I år starta de med å kjøre BlimE-dansen fra 2018, så barna fikk være med og danse.

– Det er veldig fint å være ute og treffe alle denne dagen, ikke bare de ansatte, men også barna, sier hun.

Arrangementet blir godt hjulpet av godvilje fra det lokale næringslivet, hvor de ble sponset med fiskeburgere og bananer.

Veldig nyttig å få tid med barna

Hege Holmen

– Jo mer tid vi får med barn, jo bedre, sier Live Othilie Mastad, som tar barne-og ungdomsarbeiderfaget ved Sentrum videregående.

Hun var med å arrangere årets barnehagedag i Kongsvinger. De inviterte alle byens skolestartere, og fikk dermed ansvaret for å aktivisere rundt 160 barn fra alle byens barnehager.

– Først tenkte jeg litt sånn: shit, skal vi ha ansvaret for å aktivisere alle disse barna? Men det gikk jo veldig bra, sier hun.

Varierte aktiviteter

De var tre klasser som ble delt inn i grupper og måtte finne forskjellige aktiviteter, som ikke skulle være for like. Det ble blant annet stasjoner med natursti, potetløp, rumpeakebrett og stiv heks.

– Vi brukte årets slagord "Jeg lurer på..." og prøvde å legge det inn også på de stasjonene med de enkle aktivitetene. Vi la inn spørsmål før de begynte, som for eksempel "hva tror de vil skje når du kaster den", forteller Mastad.

Barnehagedagen har bidratt til refleksjon rundt hvordan vi møter barn som har en ekstra utfordring.

– Jeg kjenner jo hvordan jeg selv i møte med barna blir veldig oppmerksom på hva jeg har lært når jeg observerer dem på nært hold. For eksempel om noen av dem har språkproblemer, hvordan løser vi det? Jeg så også noen barn som sto og så på og ikke turte å være med på lekene. Da tok jeg dem i hendene og løp litt rundt. Så ble de varme i trøya og gikk rett inn i leken, forteller Live Othilie Mastad.

Vinn-vinn-situasjon, men vær ute i god tid

Det må kunne kalles en vinn-situasjon for alle impliserte: fagforeningene, barnehagene og den videregående skola.

Det er ingen selvfølge å få til et slikt samarbeid, det er noen forutsetninger som må være på plass.

– Hvis flere ønsker å få noe sånt i stand, må de huske å være tidlig ute med henvendelsen. Skolene har planene klare i begynnelsen av august og de må ha mulighet til å legge inn dette i forkant, råder Hege Holmen i Fagforbundet Kongsvinger.