Datoen er satt for Barnehagedagen 2019

Hold av 12. mars 2019, da er det tid for å markere den nasjonale Barnehagedagen. Tema er ikke bestemt ennå - har du forslag?

01.10.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 09.01.2019

Barnehagedagen ble markert for første gang i 2005. Siden da har stadig flere barnehager valgt å markere dagen på ulike måter. I 2018 handlet det om kunst, kultur og kreativitet, med slagordet "La meg skape!". Til neste år kan du være med og velge tema.

Bli med og bestem tema for Barnehagedagen 2019

Arbeidsgruppa for Barnehagedagen tar imot innspill til hva neste års barnehagedag kan handle om. Tenk litt på hva du synes er viktig å løfte fram for å synliggjøre kvaliteten i norske barnehager, enten det er fra ståstedet til ansatte, barn eller foreldre:

Send e-post til: ingri.bjornevik@fagforbundet.no

Hvordan ble Barnehagedagen til?

Den nasjonale barnehagedagen startet i 2005 med bakgrunn i en planlagt kampanje mot forslaget om endring av krav til kompetanse og pedagognorm i barnehageloven. Men regjeringen gjorde retrett, blant annet på grunn av en landsomfattende underskriftskampanje fra et foreldreråd som representerte 80.000 foreldre. Men det var likevel ønske om å synliggjøre barnehagens innhold og kvalitet, og det ble derfor tatt initiativ til en nasjonal Barnehagedag. Formålet var å synliggjøre barnehagedriften ved å åpne dørene til nærmiljøet og omverdenen.

Og det er nettopp det stadig flere barnehager velger å gjøre på denne dagen: vise fram noe av det flotte arbeidet som gjøres i hverdagen i barnehagen, men som en vanligvis ikke tenker så mye over.