Iren Luther, leiar av yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Bekymra for video-retningsliner i helsetenesta

Fagforbundet uttrykkjer bekymring i høyringssvar til utkast for retningsliner for bilete-, film- og lydopptak i helsetenesta.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

– Avhengig av hele laget av helsearbeidere

Fagforbundet er fornøyd med at regjeringa vil at flere yrkesgrupper skal dele på oppgavene i helsevesenet og også satser på fagarbeiderne. Mette Nord mener Nasjonal helse- og samhandlingsplan er et godt virkemiddel for å løse utfordringene i helsevesenet.

Fagforbundet vert med i «Gjør kloke valg»-kampanjen

Kampanjen tek sikte på å redusere undersøkingar og behandling som pasientar ikkje har nytte av, og som i verste fall kan skade.

Illustrasjonsbilde

Én innbygger, én journal – stadig like langt unna?

Kanskje det er på tide å tenke at vi har erfaringer nok til å si at slike gigantprosjekter som Akson og Helseplattformen ikke er spesielt vellykket?

Plakat med teksten "Trade unionism is not a crime Reinstate Georgian ambulance workers"

Solidaritet med ambulansepersonell i Georgia

Ambulansepersonell i Georgia protesterte mot dårlege arbeidsforhold. Arbeidsgjevar svarte med å seie dei opp. Dette er uakseptabel behandling av arbeidsfolk.

Helsepersonellkommisjonen sin rapport

Helsepersonellkommisjonen – det er tid for handling

Kommisjonen har levert eit godt kunnskapsgrunnlag, og kome med mange gode råd. Dette er ein kommentar på somme av dei viktigaste punkta sett frå Fagforbundet si side.

Arendalsuka - tre livsfortellinger

Hvem er det vi jobber for i eldreomsorgen? Tradisjonen tro har Verdighetsenteret og Fagforbundet et felles arrangement i Arendalsuka.

Anbefalingene fra Helsepersonellkommisjonen gir gjennomslag for viktige Fagforbundet-saker som mer heltid og bedre oppgavedeling.

Dette må du vite: 10 punkter om Helsepersonellkommisjonen

Helsepersonellkommisjonen la fram sin rapport 2. februar. Det er en viktig begivenhet for Fagforbundets mange medlemmer og tillitsvalgte i helsesektoren. Her får du vite litt mer om kommisjonen og hva den har foreslått.

Mette Nord på fremleggelsen av Helsepersonellkommisjonen sin rapport.

Helsepersonell-kommisjonen: Heltid og oppgavedeling er løsningen på personellkrisa

Helsepersonellkommisjonen foreslår å sikre helsearbeiderne hele og faste stillinger, og å fordele oppgavene mellom yrkesgruppene bedre. – Viktige gjennomslag for Fagforbundet, sier Mette Nord.

Styret i yrkesseksjon helse og sosial

– Vi er eit fantastisk lag

Det var mange delegatar på talarstolen i laupet av landskonferansen, som løfta mange viktige yrkespolitiske problemstillingar. – Vi er eit fantastisk lag som eg gler meg til å leie i tre nye år, seier ein stolt Iren Luther.

Illustrasjonsbilde

Høring om statsbudsjettet i helse- og omsorgskomitéen

Fagforbundet var i høringsmøte om regjeringens forslag til budsjett i Stortingets helse- og omsorgskomité 17. oktober.

Illustrasjon sykehus.

Sykehuskonferansen 2022

Etter en koronapause på to år, er endelig Fagforbundets populære sykehuskonferanse tilbake - i år i form av tre korte webinarer. Helseministeren kommer, det blir kåring av årets arbeidsgiver og du kan være med og bestemme tema på det siste webinaret. Se programmet og meld deg på!

Iren Luther, AU-medlem og leder for yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

Sykepleierforbundet må ta noe av skylden for sykepleiermangelen

Leder for Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, Iren Luther, tar et kraftig oppgjør med profesjonsforbundenes ensidige høye lønnskrav.

Webinar: Barn og unges digitale oppvekst

Fagforbundets Yrkesseksjon helse og sosial og Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst har gleden av å ønske deg velkommen til webinar om barn og unges digitale oppvekst.

Podkast om hørselshemming

Sjansen er stor for at du kjenner noen som har et hørselsproblem. Hvilke utfordringer kan hørselshemming føre med seg? Og hvordan kan du bidra til å gjøre hverdagen litt lettere for en som hører dårlig? Podkasten Fagprat gir deg noen tips!

Helsefremmende tips i podkasten Fagprat

Har du mistet gode treningsvaner og spist mye usunn mat det siste året? Naprapat Monica Aschim gir noen gode tips til hvordan du kan gjenvinne kontrollen, og gi deg selv positive "dytt" til å ta riktige og helsefremmende valg i hverdagen.

Podkast om utdanningsmuligheter i helsetjenestene

Tonje Thorbjørnsen forteller om de ulike utdanningsmulighetene i kommunehelsetjenesten i den aller ferskeste episoden av podkasten Fagprat.

Nettkurs om tannhelse for eldre

I anledning helsefagarbeiderdagen 26. november har Fagforbundet laget et nytt nettkurs om tann- og munnstell for syke eldre. Kurset passer for helsefagarbeidere og andre som jobber med eldre og syke i sykehjem, sykehus og hjemmetjenesten.

Trond Finstad_leder i Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon i Fagforbundet, har sammen med  Tannlegeforeningen og Legeforeningen skrevet et brev til Helse- og omsorgsdepartementet hvor de gir uttrykk for en felles forståelse av hvordan Akson- prosjektet må endres for å kunne lykkes.

Fagforbundet mener Akson kan reddes

Fagforbundet, Tannlegeforeningen og Legeforeningen mener Akson kan reddes – hvis helsearbeidere og IT-arkitekter samarbeider tett basert på moderne teknologiforståelse. De tre forbundene har sendt en felles uttalelse til Helse- og omsorgsdepartementet.

Illustrasjon.

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!