Gratis fagkveld: Støvete arkiv eller digitale og effektive data?

Agendakveld på Kulturhuset (Oslo) 1. april, klokka 1730 – 1845: Media avslører igjen og igjen at norske kommuner mangler vesentlig dokumentasjon både i store økonomiske saker og viktige beslutninger som påvirker livssituasjonen til enkeltmennesker. Digitaliseringen av samfunnet gjør situasjonen enda vanskeligere.

26.03.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 29.03.2019

Det er en viktig offentlig oppgave å dokumentere nåtid og fortid. Likevel har Riksrevisjonen vist at arkiveringen i forvaltningen er mangelfull, og at departementene ikke dokumenterer viktige prosesser tilstrekkelig.
Hvorfor er det slik? Hva gjør vi med at viktig historie ikke dokumenteres for ettertiden? Kan vi regne med at teknologien vil løse dette, og redde oss i fremtiden?
Velkommen til en dokumenterbar Agendakveld på Kulturhuset 1. april, kl. 1730 – 1845, i samarbeid med Fagforbundet, Arkivforbundet og Arkivverket.

Meld deg på hos Agenda

Disse kommer:

- Inga Bolstad, riksarkivar ved Arkivverket
- Tor Bernhard Slaathaug, generalsekretær i Stiftelsen Rettferd for Taperne
- Knut Aarhus, seniorrådgiver i Riksrevisjonen
- Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk presseforbund
- Frida Blomgren, statssekretær i Kulturdepartementet (Venstre)
- Kari Henriksen, stortingsrepresentant og medlem i Familie- og kulturkomiteen (Arbeiderpartiet)

Ordstyrer: Sigrun Aasland, fagsjef i Tankesmien Agenda