Konferanser i gang på Storefjell

Tuva Moflag

Over 200 deltakere er samlet på Storefjell på to av Fagforbundets årlige konferanser; Nasjonal konferanse for barnepleiere og jordmødre og Nasjonal konferanse for ambulansepersonell og AMK.

06.03.2018 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 06.03.2018

- Det er rekordmange deltakere her fra ambulanse og AMK i år, og det er gledelig, åpnet Iren Luther, leder i Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

For første gang er også Jordmorforeningen med som arrangør. Jordmødre jobber tett både med ambulanse og barsel- og barnepleiere, og derfor er et samarbeid om disse konferansene naturlig.

- Både dere som er ambulansepersonell, barnepleiere og jordmødre jobber i tøffe og krevende yrker, fortsatte Luther. Dere møter mennesker i forskjellige livssituasjoner, og det gjør at jobben blir meningsfull og givende.

Likeverdig tilbud

Tuva Moflag, stortingsrepresentant og sykehuspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, snakket om sentralisering, og framtidens akutt – og fødetilbud ved lokalsykehus.

- Vi som bor i Oslo og Akershus tar helsetilbudet vi har rett rundt hjørnet for gitt. Mens andre steder i landet opplever folk at tryggheten forsvinner fordi det er langt til nærmeste sykehus. Det er viktig å føle seg trygg uansett hvor i landet du bor. Tilbudet skal være likeverdig over hele landet.

Vi hørte også at Ahus foreslår å sende hjem barselkvinner 24 timer etter fødsel, og at Haukeland sykehus foreslår kun 6 timer. Mange i salen reagerte på dette. Hva er den faglige begrunnelsen for disse forslagene? Er det bedre for mor å komme tidlig hjem etter en fødsel? Eller er det økonomi, og ikke faglig forsvarlighet som gjør at liggetiden skal forkortes?

Flere snakket også om barnepleiernes viktige rolle i barselomsorgen, og folk i salen var engasjerte. – Vi hører alltid at det kun er jordmødre det er mangel på. Hvorfor snakker ingen om barnepleieren? Vet folk om vår yrkesgruppe?

Konferansen på Storefjell foregår i tre dager.