Personlig assistent og kompetanse

Kurt Rønning, nestleder Yrkesseksjon helse og sosial

Kurt Rønning, nestleder Yrkesseksjon helse og sosial (Foto: Fagforbundet)

Personlig assistent er en yrkesgruppe som er i utvikling i Norge. Stadig flere gir praktisk bistand i hverdagen. Et par ekstra hender som kan hjelpe til med det en av forskjellige årsaker ikke klarer selv.

04.02.2019 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 11.12.2019

Bare på de siste årene har antallet som mottar hjelp fra personlige assistenter økt mye. Fra 700 i år 2000 til nærmere 4000 i 2017. Det fører også til at det er mange flere som har dette som sin daglige jobb.

Å jobbe som personlig assistent krever i dag ingen formell utdanning. Det betyr ikke at en ikke har behov for mye kompetanse for å gjøre en god jobb. Mange har også et fagbrev eller annen utdanning fra før. Det kan være helsefagarbeider, omsorgsarbeider eller barne- og ungdomsarbeider, noe som gir et godt grunnlag. Allikevel kan det være godt å få lære mer om det som kan møte en i hverdagen. Få noen nye impulser og erfare av andre nye og smarte måter å jobbe på.

Fagforbundet mener personlige assistenter skal få tilbud om viderutdanning og kompetanseheving. Alle har behov for input og utvikling i sin jobb. Fortsatt er det ikke så mange som tilbyr slik utdanning, men vi ser at flere og flere tilpasser tema som også passer for de personlige assistene.

- Det er viktig at de personlige assistentene blir gjort kjent med hvilke tilbud som finnes for dem. Det er en forutsetning for videreutvikling, sier Kurt Rønning, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

En som har gjort seg kjent med tilbud er Ina Hildebrandt Birkelund. Hun jobber som personlig assistent og har fagbrev som helsefagarbeider. Hun søkte på fagskolen sitt tilbud om utdanningen «hverdagsmestring».

- I min hverdag arbeider jeg til daglig med hverdagsmestring. Som personlig assistent er hovedoppgaven min at vedkommende jeg arbeider med skal ha en så normal hverdag som mulig, sier Ina.

- Jeg ønsket mer kunnskap om hvordan jeg kan legge til rette for muligheten til hverdagsmestring, som kan handle om alt fra å pusse tenner selv til å kle på seg.

- Dessverre ble det ikke noe av utdanningen, på grunn av for lite påmelding, sier hun.

- Fagforbundet syns det er flott at det tilbys videreutdanninger som treffer utfordringene som de personlige assistentene har i sin hverdag. Vi håper også at flere ser nytten av å øke sin kompetanse. Gjennom stipendordningen til Fagforbundet kan jo også medlemmene søke om støtte til kurs og videreutdanning. Det kan bidra til at det blir litt lettere å melde seg på, sier Kurt Rønning.

Se Fagforbundets gratis nettkurs om BPA-ordningen.

Kurset vil gi deg en forståelse for hva en personlig assistent gjør, og hva som er viktig å tenke på rundt sentrale temaer som taushetsplikt, rolleforståelse, grensesetting og maktfordeling.