Eierne tok ut kjempeprofitt på eldreomsorg

Skjermbilde fra Klassekampens nettavis.

Drift av blant annet sykehjem har vært lønnsomt for eierne av Unicare. Eierne sitter igjen med gevinst i hundremillionersklassen etter ni års drift, skriver Klassekampen.

06.09.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 06.09.2017

Eierne av Unicare, som blant annet driver sykehjem på oppdrag for Oslo kommune, har tjent til sammen 618 millioner kroner ved å selge videre eierandeler i selskapet. Samtidig får ikke de ansatte samme lønnstillegg som kommunalt ansatte i samme jobb.

Har ikke kommet ansatte til gode

Til tross for at Unicare har gått så det suser de siste årene og eierne har tjent gode penger, kan ikke tillitsvalgte fortelle om en raus arbeids­giver.

Etter årets lønnsoppgjør kunne Fagbladet melde at de ansatte fikk rundt 5500 kroner i lønnstillegg, mens kollegene i Oslo kommune fikk 9000.

Urd Bjerk er klubbleder for Fagforbundet i Unicare Sykehjem.

– Vi får ikke i den samme lønnsveksten og pensjonen som dem i kommunen. Det er ikke ålreit, og det burde være likt. Vi gjør jo alle den samme jobben, sier Bjerk til Klassekampen.

Bjerk ønsker ikke å uttale seg om avisens opplysninger om gevinsten ved salget av Unicare, men sier hun på generelt grunnlag er kritisk til at man skal kunne tjene penger på velferd.

– Ingen bør tjene penger på å ta vare på andre. Jeg mener tjenesten burde vært i det offentlige.

Det mener også Arbeiderpartiets nestleder Hadia Tajik. Hun vil stille så høye krav til kommersielle velferdsaktører innen eldreomsorgen at det ikke vil være økonomisk grunnlag for å ta utbytte fra driften.

Holder profitten skjult for byråden

PHOTO: DOES NOT HAVE UNLIMITED USE ! ! ! If you retain the right to use this picture, and forget to tag it with: "Photo: CF-Wes

Ifølge Klassekampen holder eierne av Unicare profitten skjult for eldrebyråd i Oslo, Inga Marte Thorkildsen. Sammen med de andre rødgrønne partiene i bystyret har hun sagt nei til å videreføre konkurranseutsetting av sykehjem.

For ett år siden ba Thorkildsen (SV) Unicare «redegjøre for hva eierne som solgte seg ut, realiserte i total gevinst ved salg av sine eierandeler». Det innsynet fikk hun aldri. I stedet fikk hun et brev fra Unicares advokater som opplyste at transaksjonsdokumentene er «underlagt en gjensidig konfidensialitet», og at «selger er derfor dessverre forhindret fra å oppgi den informasjonen».

– Det er veldig bra at Klassekampen har sett på dette, men siden de holder det hemmelig, vil vi aldri få nøyaktig svar på hvor mye profitt de henter ut av Unicare. Jeg mener innbyggerne har krav på å vite hvor mye av deres felles skattepenger som tas ut som profitt, sier Thorkildsen.