Leder i Fagforbundets pensjonist- og uføreutvalg, Gerd Eva Volden.

Notis Dyrere for pensjonister

Forsida

Illustrasjonsbilde økonomiske bekymringer

Notis: Har du bekymringer for privatøkonomien?

Mange av oss må gjøre noen grep i privatøkonomien nå - med høye priser på strøm, drivstoff og mat, og en rente som stiger raskt. Er du usikker på hva du kan gjøre for å få kostnadene dine ned? LO har lang tradisjon for å ta vare på medlemmene i vanskelige økonomiske situasjoner gjennom LOfavør.

NOTIS: Hovedtariffavtalen for KS-området er klar

Baksida: Nina Birgitte Stokke

Omtanke, samhold, solidaritet – og juleglede: Tillitsvalgt Nina Birgitte Stokke i Fagforbundet Sandnes tar jula på alvor. Hvert år inviterer hun alle medlemmer til juleverksted.

Jeanette Lea Romslo er valgt til leder for Fagforbundet Ung. Her feirer hun at ungdommen fikk plass i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Fagforbundet Ung på offensiven

Landskonferansen for Fagforbundet Ung valgte Jeanette Lea Romslo som ny leder. Hun kommer fra rollen som nestleder og vet hva hun går til. Den nye lederen gleder seg til å ta fatt på utfordringene.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon er klar for nye tak. Her fra KS-oppgjøret i 2022. Leder for Fagforbundet Mette Nord t.v., ved siden av Pål Skarsbak, LO Kommune.

På vei mot et krevende mellomoppgjør i 2023

Tariff har blitt en helårsvirksomhet for Fagforbundet, og fortsatt står det noen mindre oppgjør igjen i det som var lønnsoppgjøret for 2022. Tariffoppgjøret 2023 er et mellomoppgjør, men likevel er det ting som taler for at det kan bli et krevende oppgjør.

Kokebok: Alt om arbeid på røde dager

Desember er høytid for så mangt, ikke minst for spørsmål om arbeidstid og betaling på helligdager, de omtalte røde dagene. Mange lurer på hvilke regler som egentlig gjelder og hvem som bestemmer hva.

Gleder seg: Oda Amalie Dølvik, ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Flatanger, og datteren Wilma, er temmelig fornøyd med verveinnsatsen i kommunen.

Rekordverving i Flatanger

Kystidyllen Flatanger i Trøndelag byr på råe naturopplevelser, men det er ikke den eneste råskapen du finner her. I løpet av en uke klarte de å øke andelen yrkesaktive medlemmer med hele tre prosent, og steg med det opp i Fagforbundets verveadel.

Angola: Fattigdom i et rikt land

Mange tillitsvalgte i Fagforbundet forbinder Angola først og fremst med barnebyen de har bidratt til å bygge. Landet er også Norges viktigste handelspartner i Afrika. Samtidig som Norge har tjent milliarder av kroner på virksomheter i landet, er mange av innbyggere svært fattige. Da Angolas president var på besøk i Norge i november, fikk det lite oppmerksomhet.

Fra oppstarten på KS-oppgjøret i vår. f.v. Mette Nord (LO Kommune/Fagforbundet), Mimi Kvisvik (Fellesorganisasjonen t.h.), Hans Ole Rian (Creo) ved siden av sistnevnte.

Slik ble det bratte tariffåret 2022

Vi gikk inn i årets tariffoppgjør med en viss optimisme. Endelig var koronaen i ferd med å slippe taket. I stedet byttet vi ut en trussel med en annen. Mørke skyer la seg tett over oppgjøret – som ble servert på en seng av stygg inflasjon og krig i Europa.

Grafikk.

Flere pensjonsslag på trappene

Etter en langvarig og omfattende streik i private barnehager fikk Fagforbundet endelig gjennomslag for en anstendig pensjon. Men det er flere kamper som skal tas i tida framover for å sikre medlemmene en trygg alderdom.

Dommen: Fikk medhold i krav om økt stilling

En pleiemedarbeider ansatt i en kommune på Østlandet krevde stillingsutvidelse etter å ha jobba mer enn avtalt. Tingretten har nå gitt henne medhold.

Jonas Bals presenterer boka Tillitsvalgt

«Tillitsmannen» i ny drakt

Nylig kom en ny bok i handelen, «Tillitsvalgt». Forfatterne Jonas Bals og Helga Pedersen har tatt mål av seg til å oppdatere Einar Gerhardsens «Tillitsmannen» til en versjon som passer bedre i dagens Norge.

Nytt om navn

Trivsel: ­Distriktssjef Per Jakobsen, tillitsvalgt Olav Otnæs og hovedverneombud Espen Langbach jobber tett sammen i hverdagen. Det er noe av det som gjør arbeidsmiljøet på postterminalen så godt, ifølge de tre.

Slik skaper de god stemning på arbeidsplassen

I førjulstida dobles pakkemengden på Hamar postterminal, men arbeidsmiljøet er fortsatt på topp. Oppskriften er action, godt humør og ikke minst godt partssamarbeid, forteller Per Jakobsen, vinner av Fagforbundets første arbeidsmiljøpris.

Anniken Huitfeldt, utenriksminister

Krigens krav til Fagforbundet

Den britiske alenemoren Diana fødte sitt syvende barn i en fattig stue i landsbyen Winsford i mars 1881. Gutten fikk navnet Ernest Bevin. Mot alle odds skulle denne gutten endre britisk politikk og europeisk historie.

Nestlederen i Fagforbundet og lederen av Arbeiderpartiet er godt fornøyd med at det nå blir billigere å være organisert for mange av våre medlemmer.

Sikrer billigere medlemskap

Fra 1. januar blir det billigere medlemskap i Fagforbundet, og det er statsministeren godt fornøyd med.

Fra øverst t.v. Isabell Johansen Myrli, Per Egil Johansen, Gerd Øiahals og Mette Johanne Asmyhr

Fire juleønsker for medlemmene

Oss tillitsvalgte har snakket med fire tillitsvalgte om ønskene på vegne av medlemmene i 2023. Hva er ditt største ønske for våre medlemmer neste år?