Barne- og ungdomsarbeider ble nektet foreldrepermisjon med lønn

Likestillingsseier i arbeidsretten: Et medlem i Fagforbundet som var i foreldrepermisjon, ble gravid på nytt. Hun hadde svangerskapsrelatert fravær og ferie fram til den nye foreldrepermisjonen startet. Da hun søkte om lønn under permisjon, sa kommunen nei.

– Det handler om mennesker

Kompetansesenteret i Trøndelag lever opp til betydningen av bokstavene i OSS: Omtanke, Solidaritet og Samhold. Maken til stemning og samhold skal man lete lenge etter. I det trivelige, julepyntede lokalet i Folkets hus er det mennesket som står i sentrum.

Faktaboks Stendi

Stendi-seieren sett fra innsiden

Oslo, sommeren 2017: Opplæringsansvarlig i Fagforbundet Akershus, Ivar Romundstad, stikker hodet inn til kompetansesenteret og spør om noen kan være med på et møte han er på vei til, med fem omsorgsarbeidere. Rådgiver Trude Stavheim sier ja. Lite vet hun at dette skal bli en av de største og viktigste arbeidsrettssakene Norge har sett.

Ikke bare én, men to «Årets renholder»

I dag, på renholdernes dag, ble to fortjente vinnere tildelt prisen «Årets renholder» for 2021. Blant nesten 100 innsendte forslag stakk både Sofie Miettinen fra Viken og Marit Hetlevik fra Vestland av med den gjeve prisen.

Arbeid, lønn og røde dager

Desember er høytid for så mangt, også for spørsmål om arbeidstid og betaling på helligdager. Mange lurer på hvilke regler som egentlig gjelder og hvem som bestemmer hva.

Glad verveuke

Det ble mange blide fagforbundsmedlemmer i fagforbundsuka. Som vanlig vanket det gaver på arbeidsplassbesøk og lotterier på sosiale medier. Seminarer og kinobesøk har også vært populært denne gangen.

Digitale verktøy for tillitsvalgte

Fagforbundet har satt i gang et omfattende arbeid for å tilby tillitsvalgte bedre digitale verktøy. – Vi ser at mange tillitsvalgte har behov for å lettere få tak i informasjon, kunne dele dokumenter og ressurser, og kunne utveksle erfaringer og ideer, sier digitalsjef Tommy Due-Løvaas.

Dette er massemobilisering – seier

I Norge hører vi lite om hva som foregår ellers i verden. Hvor mange har hørt om streiken i India med 250 millioner deltakere? Eller bøndenes marsj mot hovedstaden Dehli med 200 000 traktorer?

Ta i bruk pensjonistene - de har kunnskap

Det meste forandrer seg – og det forandrer seg fort. Ikke engang pensjonister er som de engang var. En skikkelig pensjonist skal mate duene, stemme i med «Blåveispiken», trenge hjelp til det meste og vil ha det stille og rolig rundt seg.

Den etterlengtede reformen

På nyåret skal partene i arbeidslivet starte å meisle ut en tillitsreform i offentlig sektor. – Fagforbundet har blitt hørt av den nye regjeringa. Nå må vi ikke bare peke på feil, men peke på konkrete løsninger, sier Mette Nord.

Reinaldo Souza Montalvao: Et ansikt å forholde seg til

Den nye lederen av Fagforbundet Tromsø kom til Norge fra Brasil for åtte år siden. Han tok med seg et brennende hjerte for fagbevegelsen og to ivrige fotballbein.

Siden sist

Nytt om navn

Notis: Skogens kvinner vant prisen

Likestillingsprisen fra Fagforbundet Innlandet gikk i år til «Kvinner i Skogbruket». De er med å rekruttere kvinner og samtidig sikre flere kvinner til skogbruket, heter det i begrunnelsen. Jobben som gjøres er viktig selv i 2021, mener Fagforbundet Innlandet. Likestillingsprisen fra Fagforbundet Innlandet deles ut til en person, organisasjon, institusjon eller bedrift som har gjort en særskilt innsats for å fremme likestilling i arbeids- og samfunnsliv. Kandidaten skal være fra Innlandet.