Ingen skal se Israels overgrep

Skolebarna i Hebron lever med regelmessige kontroller og blir trakassert både av bosetterne og soldatene. (Foto: Ingunn Eriksen)

Israels statsminister Netanyahu har kastet den norskledede, internasjonale observatørstyrken TIPH (Temporary International Presence in Hebron) ut av den palestinske byen Hebron.

08.02.2019 av Hilde Bernhardsen, nestleder Fagforbundet Troms
Sist oppdatert: 08.02.2019

Fagforbundet mener at Norge har et særskilt ansvar for å sikre observatørstyrkens fortsatte tilstedeværelse.

Hebron ligger på Vestbredden og har 220 000 palestinske innbyggere. Her har 800 jødiske bosetterne okkupert det gamle sentrum, tatt over hus og kastet ut palestinerne som bodde der. Okkupantene blir beskyttet av over 2000 israelske soldater. Sammen trakasserer disse den palestinske befolkningen. Ikke engang palestinske barn slipper unna. På vei til og fra skolen blir barna slått, truet og hundset av både soldater og bosettere.

Konflikten mellom Israel og palestinerne er satt på spissen her. Byen, som er under israelsk okkupasjon, er hellig for både muslimer, jøder og kristne.
Spenningen her førte til at det for over tyve år siden ble opprettet en internasjonal observatørstyrke, TIPH, ledet av Norge. Den består i hovedsak av politifolk, som kommer fra Norge, Sverige, Danmark, Italia, Sveits og Tyrkia. Observatørstyrken har, ved å patruljere i gatene og være synlige i bybildet, bidratt til avspenning og trygget tilstedeværelsen for palestinerne. Uten internasjonalt nærvær vil overgrepene fra bosettere og soldater ikke bare fortsette, men øke. Med TIPH borte vil det ikke lenger være noen som kan rapportere om det som skjer, akkurat slik Netanyahu vil ha det.

Kirkens Nødhjelp, som også har vært til stede i byen, trekker av sikkerhetsmessige grunner ut sitt ledsagerprogram som følge av Israels avgjørelse. Ledsagerne, som blant annet har fulgt palestinske barn til barnehage og skole, har opplevd å bli utsatt for stadig økende trakassering og trusler fra bosettere og soldater det siste året. Det er en dramatisk forverringen av situasjonen som den palestinske befolkningen står overfor.

Fagforbundet har i mange år hatt en samarbeidsavtale med Norsk Folkehjelp for å støtte palestinske organisasjoners demokratibygging, og palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking. Jeg har, sammen med flere av Fagforbundetstillitsvalgte, selv vært i Hebron og sett hvordan bosettere og soldater herjer der. Blant annet bosettere som har okkupert andre og tredje etasje i store deler av gamlebyen og kaster avfall, urin og avføring ned på palestinerne på gateplan. I tillegg har vi sett små palestinske barn gå spissrotgang mellom væpnede israelske soldater og bosettere.

Israel liker ikke at verden får vite om alle overgrepene de gjør. Utkastelsen av TIPH er i tråd med en lang rekke tiltak landet har satt i verk de siste årene for å kneble og stenge ute røster som er kritiske til Israels okkupasjon og brudd på folkeretten og menneskerettighetene.

Fagforbundet mener at den norske regjeringen må reagere kraftigere på utkastelsen av TIPH enn de har gjort. Det holder ikke at utenriksminister Eriksen Søreide stiller seg kritisk og sier «den kan være brudd på Oslo-avtalen». Men nå har de fått et nytt regjeringsparti, som vil ha Israel i en særstilling. De glemmer at Israel allerede er i en særstilling ved at landet til de grader slipper unna med alle sine brudd på folkerett og menneskerettigheter.
Artikkelen ble først trykket i Nye Troms 7. februar 2019