Fagforbundet Telemark tok førsteplassen i mai

Ungdommene i Telemark/Agder-huset trives i byen og har blitt glade i balkongen hvor de har utsikt over gata. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundets SOS-barnebyen fikk en minimal reduksjon av faste bidragsytere i forrige måned, men Fagforbundet Telemark kan være godt fornøyd med en økning på 10. Det er nå 5373 som støtter barnebyen med et beløp hver måned, og 158 av dem er i Fagforbundet Telemark.

17.06.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 17.06.2019

Fagforbundet Telemark har sammen med Fagforbundet Agder ansvaret for SOS-mor Rebecas hus. SOS-familien har nå bodd et år utenfor SOS-barnebyen som et forsøksprosjekt for økt integrering i det angolanske samfunnet. Familien leier et hus i byen, og har skole og helsetilbud i nærmiljøet. Da Fagforbundet besøkte dem i september i fjor, var både barna og SOS-mor klare på at de ikke ønsket å flytte tilbake til barnebyen. Barnebyen har gitt ungene et fantastisk utgangspunkt til nå å leve som en helt vanlig familie i Huambo by.  De er fremdeles en del av Fagforbundets barneby, og har støtte fra sosialarbeider Filomeno, men har blitt mer selvstendige og finner oftere sine egne løsninger på dagliglivets små og store utfordringer.

Se flere mai-tall for forbundsregionene og fagforbundene i statistikken.