Solidaritetsprosjekter

Fagforbundet har et omfattende internasjonalt solidaritetsengasjement. Vi har finansiert byggingen og drifter Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola. I tillegg har Fagforbundet og Norsk Folkehjelp en samarbeidsavtale for å støtte palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking, og rydding av klasebomber i Laos. Fagforbundets ambassadørkorps er opprettet i tilknytning til avtalen. Det er Palestina-ambassadør i hver forbundsregion.

Barnebyen i Angola

Fagforbundets SOS barneby Glade barn i barnebyen

Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola gir ungene en trygg oppvekst og håp om en bedre framtid. Barnebyens familiehus, familieprogram, barnehage og grunnskole gir enslige mødre, storesøstre eller bestemødre hjelp til selvhjelp, for å kunne ta vare på barna de har ansvaret for.

Rydding av eksplosiver i Laos

Laos: Thakieo (i Thaeng distriktet ved Sekong by). To kvinnelige mineryddere fra Norsk Folkehjelp: Mrs Phongsavanh og Mrs Kommaly. Reportasjer om klasebombeproblematikk og fjerning av disse. Klasebomber sluppet av amerikanerne over Ho Chi Minh stien som Viet Cong benyttet i Laos. 30 prosent av bombene eksploderte ikke, og skader og tar liv fortsatt. Bønder og barn er spesielt utsatte. Foto: Ole Morten Melgård Temasaken i Fagbladet 9/2011: Minerydding.

I Laos har Fagforbundet samarbeidet med Norsk Folkehjelp siden 2009. Prosjektet kartlegger og fjerner klasebomber og ammunisjonsrester.  Fram til 2015 støttet Fagforbundet et eksplosivryddingsteam i Sekong-provinsen. Teamet fjerner eksplosiver slik at befolkningen kan drive jordbruk, skog og fiske, og barna kan leke og gå til skolen. I tillegg blir områder hvor det planlegges sykehus og skoler prioritert.

Palestinernes kamp i Gaza og på Vestbredden

7. mar. 2017 - Den verdenskjente gatekunstneren Banksy har åpnet et hotell i Betlehem, bare meter fra den kontroversielle muren som skiller Israel fra de palestinske områdene.

Palestinerne i Gaza og på Vestbredden kjemper mot okkupasjon og undertrykking. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp inngikk i 2009 et samarbeid til støtte for palestinere i Midtøsten. Samarbeidet er nå i sin andre periode og varer fram landsmøtet i 2017.

Flyktningleirer i Libanon

Shattilla camp i Beirut Libanon Her bygges det i høyden - den eneste muligheten til å huse et økende antall flyktninger til Beirut. Mange vil bo i hovedstaden pga mulighetene for å skaffe seg arbeid.

Fagforbundet har to prosjekter sammen med Norsk Folkehjelp i Libanon - Kvinner Kan og Unge Kan. Målet er å øke palestinske kvinners og palestinsk ungdoms deltakelse i samfunnslivet. Økt kvinneandel i komiteene i flyktningleirene og palestinske organisasjoner er et viktig mål.

Fagforbundet Telemark tok førsteplassen i mai

Fagforbundets SOS-barnebyen fikk en minimal reduksjon av faste bidragsytere i forrige måned, men Fagforbundet Telemark kan være godt fornøyd med en økning på 10. Det er nå 5373 som støtter barnebyen med et beløp hver måned, og 158 av dem er i Fagforbundet Telemark.

Se flere artikler

Kontaktliste