Fagforbundet Oslo topper mars-statistikken

Nasjonaldyr fra Norge og Angola. Lasse Kristiansen fikk lett kontakt med ungene i Oslohuset da han besøkte barnebyen i september i fjor. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet Oslo topper barnebystatistikken for andre gang på rad i år. I mars økte forbundsregionen med 9 faste bidragsytere, og sikret seg på nytt en førsteplass i vervingen av bidragsytere.

04.04.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 04.04.2019

Barnebykontakt Lasse Kristiansen besøkte Oslohuset i september i fjor. Her ble han kjent med SOS-mor Mariana og syv av barna i huset. Som tidligere barnehageansatt har Lasse et spesielt stort hjerte for barn. Møtet med barnebyen ble derfor sterkt. Ved selvsyn fikk han oppleve hvordan Fagforbundets SOS-barneby gjør at barn får oppfylt helt nødvendige menneskerettigheter som retten til id-papirer og skolegang, noe som vi har lett for å ta som en selvfølge i Norge.  Retten til omsorg og beskyttelse er også livsviktige menneskerettigheter. Her er spesielt SOS-mødrene viktige, men også barnebyens lokalsamfunnsprogram hvor sårbare familier blir styrket.  I lokalsamfunnsprogrammet får omsorgspersonen hjelp til selvhjelp slik at hun kan forsørge barna i løpet av noen år. I tillegget blir boforholdene bedret slik at familiene har tak over hodet og en dør de kan låse.

Over 5300 medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i Fagforbundet skaper enorme forskjeller i barn liv i Huambo. Det å se hvordan SOS-mødrene og alle de andre dedikerte ansatte i barnebyen gjør at sårbare barn får nye liv med kjærlighet og trygghet, er stort. Likevel er det noe som gjorde like stort inntrykk på Lasse Kristiansen: opplevelsen av at våre unger i barnebyen er som våre unger i våre egne familier.  De henger sammen, de har store drømmer, de vil bli spille for Manchester United eller Real Madrid, de ler og tuller, de furter og tester grenser, de er hengivne og viser omsorg. De har fri tilgang til hjertedøra vår og utfordrer oss å tenke utover boksen.

Ønsker du at din fagforening skal invitere en barnebykontakt for å høre mer, så ta kontakt med forbundsregionen din.

Marsstatistikken.