Fagforbundet Østfold på toppen av desemberstatistikken

Barnebykontakt Ruth Thomsen sammen med Winnie (18) fra Østfoldhuset.

Barnebykontakt Ruth Thomsen sammen med Winnie (18) fra Østfoldhuset. (Foto: Geirmund Jor)

Desember ble en god måned for Fagforbundet Østfold. Den årlige barnebymessen og bidrag fra pensjonistene i Sarpsborg ble til hele 19 000 kroner til barnebyen, og i tillegg klarte de å få størst økning i antall bidragsytere med sine 10 nye vervede.

09.01.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 09.01.2019

Barnebykontakt Ruth Thomsen hadde gleden av å besøke barnebyen og Østfoldhuset i september. Med seg i bagasjen hadde hun ballonger og vennskapsbånd til alle barna i barnebyen.  Ruth har hatt et ekstra varmt hjerte for ungene i Huambo lenge før hun har møtt dem.

Ruth ble invitert til lunsj i Østfoldhuset, og fikk møte SOS-mor Demilda og de ti ungene hun har sett på bilder fra de var smårollinger. Nå er den yngste åtte år og den eldste 18.  Det ble en god stund med prat og lek, og mange inntrykk.

Inntrykkene ble også sterke da barnebykontaktene besøkte familier i lokalsamfunnsprogrammet. Fattigdommen er hjerteskjærende, her mangler unger det mest elementære som mat, klær, tett tak over hodet og en skoleplass. Ruth mener at det er viktig at vi ikke tenker på barnebyen som en form for veldedighet.

– Når en familie kommer inn i barnebyens lokalsamfunnsprogram, så handler det selvfølgelig i første omgang om å redde og opprettholde liv og helse for barna, men det handler om mye mer enn det. Det handler om å gi tusenvis mulighet til å stå på egne ben, skaffe seg en utdanning og jobb og bidra til å endre sitt eget lokalsamfunn i positiv retning. Jeg er ufattelig stolt av Fagforbundet og glad for å selv være bidragsyter, sier Ruth Thomsen entusiastisk.

Totalt var det en økning på 24 i forrige måned, og Fagforbundet Ung gjorde det særskilt godt med en økning på 13.

Flere resultater finnes i statistikken.