På full fart inn i voksenlivet

Janni i Tromshuset er et av mange eksempler i barnebyen på at det nytter å hjelpe litt for å skape store forandringer i enkeltmenneskers liv. (Foto: Turid Weisser)

Fagforbundets SOS- barneby har de siste årene blitt mer og mer en travel og pulserende ungdomsby. Rundt halvparten av ungene i familiehusene er nå 15 år eller eldre. 44 av dem deltar på yrkesopplæring. Drømmer skal konkretiseres, realiseres og bli et fundament for de første stegene til selvstendighet.

05.06.2020 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 06.06.2020

Yrkesopplæring ved siden av skole

I Angola er det ikke alltid at alderen gjenspeiler hvor mange år et barn har gått på grunnskole, og dette gjelder spesielt for foreldreløse barn.  Yrkeskursene går derfor parallelt med ordinær skolegang.  I tillegg har barnebyen fellesundervisning i matematikk for de barna som sliter ekstra med å ta igjen sitt klassetrinn i dette faget.

Yrkeskursene startet for noen år siden og settes opp i samarbeid med myndighetene. De kan vare fra 3-6 måneder og noen av ungdommene har gått på flere ulike kurs. På denne måten får de flere bein å stå på samtidig som de også får prøvd ut om yrkesvalget er det de vil trives best med.

Janni i Tromshuset

Janni er en sprudlende jente på 19 år. I barnebyen har hun fått SOS-mor Raquel som trygg omsorgsperson, inspirator og veileder, og en livlig SOS-søskenflokk. Vi har fulgt med i hennes utvikling fra barn til ung kvinne.

Raquel sa for flere år siden at det hun liker aller best ved å være SOS-mor er å ta godt vare på barna og lære bort det barna trenger for å mestre hverdagen. Det som gjør henne mest lykkelig er å se ungene utvikle seg og dele kunnskapen sin med andre.  Janni må i så måte absolutt være en kilde til stor glede for Raquel! Janni ivrer etter både å lære og øse av sin kunnskap til nytte for andre.

Barnehagen i barnebyen åpnet i fjor for å ta imot lærlinger og Janni er en av de tre første som får sin realkompetanse her. Hun har aldri tenkt på at barnehagen noen få skritt fra hjemmet hennes kunne bli både lærested og arbeidsplass. Nå som hun har vært samme med fagpersonene og sammen med barna i en tid, er hun fast bestemt på at hun har funnet riktig yrke for henne. Hun vil jobbe i barnehagen på fulltid.   Nå deler hun tiden sin mellom barnehagen og skolen.

Fulltid og litt på si

Det er utfordrende i Angola å få til å leve på en inntekt. Lønningene er lave og inflasjonen er skyhøy. Janni er en driftig ung kvinne som tenker kreativt på hvordan hun kan få mer inntekter. Hun har allerede fullført et yrkesopplæringskurs i baking, og kunnskapen derfra har hun tatt i bruk. Sammen med to venninner i barnebyen står hun grytidlig opp og baker før hun skal være på plass i barnehagen klokken åtte. Jentene har inngått en forretningsavtale med en kvinne som henter bakverket og selger det på markedet for dem. Det er en vinn-vinn situasjon og et sikkert tegn på at Janni har både ambisjoner og bein i nesa. I framtiden vil hun ha en butikk på si og selge kaker.

Alle hjelper til

Med en så travel SOS-datter og flere andre like aktive ungdommer i huset, så er det naturlig å spørre Raquel om hvordan det går i Tromshuset. Hun forteller at til tross for at flere og flere timer i hverdagen fylles opp med utdannelse, så har alle ungdommene beholdt sine spesielle plikter i huset. Husstanden er på 10, så det er mye mat som skal lages, mye klær som skal vaskes, tørkes og brettes. Det som lett kunne bli et evig kaos, går aldeles helt fint. Nøkkelen til suksessen er at alle vet hvilke oppgaver de har, og at alle er avhengige av hverandre. Men angolanske ungdommer kan i små glimt minne om norsk ungdom: noen ganger må de minnes på akkurat til hvilket tidspunkt husarbeidet er ment å være fullført.

Mai-statistikken

Det var en liten økning i antall bidragsytere til barnebyen i løpet av mai. Det er nå 5187 faste bidragsytere. Troms økte mest med seks nye, og ligger fremdeles på toppen av statistikken over flest bidragsytere. Forbundsregionen har 585 faste bidragsytere. Det er over 50 flere enn Fagforbundet Hedmark som er på en andreplass med 432.

Se hele statistikken her.