Aktivt Oslohus i Fagforbundets barneby

Ungdommer med tæl og framtidsdrømmer i Oslohuset. (Foto Randi Tevik)

Ungdommer med tæl og framtidsdrømmer i Oslohuset. (Foto Randi Tevik) (Foto: Randi Tevik)

Fagforbundet Oslo toppet vervestatistikken i april og har nå 405 faste givere til barnebyen. Forbundsregionen har sitt eget Oslohus i barnebyen. Det er en aktiv ungeflokk SOS-mor Mariana har ansvar for. Med ni barn i alderen fra 7 til 18 år, så går dagene i ett.

08.05.2020 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.05.2020

To av de eldste jentene har tatt bakekurs på skolen, og driver nå sitt eget bakeri sammen med en venninne i ett av de andre familiehusene. Hver dag før de går på skolen setter de deig, ruller og steker. De samarbeider med en dame i landsbyen som selger bakverket på markedet.  Jentene drømmer om å starte en restaurant, og dette er det første steget på veien.

SOS-mor Mariana har både gode fotball-  og håndballspillere i huset. Det er de eldste som spiller aktivt, og på en av veggene henger det medaljer de har vunnet i begge sportsgrenene. Den største fotballentusiasten er i tillegg trener for de yngre spillere i landsbyen.

Det er ikke bare ungene i Oslohuset som har hobbyer og lidenskaper, også Mariana er bitt av en basill. I fjor donerte Fagforbundet symaskiner til mødrene i barnebyen som en påskjønnelse for sykurset mødrene hadde gjennomført. Symaskinen har blitt Marianas store lidenskap. Hun syr klær både til seg selv og til alle barna. Ekstra glad er hun å sy tradisjonelle afrikanske klær i sterke, vakre farger.

Aprilstatistikken for forbundsregionene og fagforeningene.