Store drømmer hos SOS-mor Felicia

I mitt hus bor det femstjerners unger, leste jeg at barnebymor Felicia har sagt tidligere. Det tror jeg hun har rett i.

19.03.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 19.03.2020

I Vest-Agder/Oppland-huset bor en familie bestående av SOS-mor Felicia og ni barn i alderen 9 til 19 år. Heldige meg fikk høsten 2019 være med barnebyleder Pinto på besøk. Vi ble ønsket velkommen av SOS-mor Felicia.

Lun lunsj

Stående rundt et bord dekket av masse gode retter er det ni ganske sjenerte unge mennesker som tar imot oss. Før vi setter oss til bords skal vi vaske hender og det blir også bedt en bordbønn.

Husets yngste, som sier hun vil bli lærer, tør opp når hun hører at også undertegnede er lærerutdanna. Etter lunsjen vil SOS-mor Felicia gjerne ta et bilde bare sammen med yngstejenta, det er tydelig at både mor og de eldre ungdommene har et stort hjerte for den minste.

Utdanning og skolegang tas på alvor

Det bor ni barn i huset som Fagforbundet Oppland og Fagforbundet Agder har ansvaret for. Felicia er en varm og kjærlig SOS-mor, men kan også være streng. Hun understreker sterkt at det ikke er akseptabelt å sluntre unna skolearbeidet. Hun mener at det uakseptabelt å ikke ta imot de mulighetene en får.

Det virker som oppskrifta har virket for når vi tar runde rundt bordet er det ingeniører, politi, advokater og businessfolk vi spiser sammen med. De eldste er ferdig med grunnskole og går allerede på videreutdanning. Mange deltar også på yrkesopplæringa som skjer i barnebyen.

Det er der vi støter på dem seinere i uka, flere som gode rollemodeller for de som er yngre enn dem.

Latter, god stemning og samhold

Etter at den første sjenansen har lagt seg stiger stemninga rundt bordet. Når bildet fra året før blir pakka ut og sendt rundt ender det opp i mye latter og gode kommentarer. Det er tydelig at denne SOS-søskenflokken bryr seg om hverandre og at de har nære relasjoner.

Det er like tydelig at SOS-mors kjærlige blikk viser at hun er stolt av ungeflokken sin. Det er med varmt hjerte en takker for en slik lunsj og for så godt selskap.

Optimismen og framtidshåpet disse unge menneskene har smitter, og viser at alle bidrag til barnebyen er gull verdt.