Fagforbundet Nordland fikk flest bidragsytere til barnebyen i februar

Pedro i Nordlandshuset er snart klar for voksenlivet. (Foto Turid Weisser)

Pedro i Nordlandshuset er snart klar for voksenlivet. (Foto Turid Weisser) (Foto: Turid Weisser)

Med seks nye bidragsytere toppet Fagforbundet Nordland barnebystatistikken i forrige måned. Forbundsregionen har nå 419 faste bidragsytere. Fagforbundet Bodø har desidert flest med hele 60 medlemmer som gir til barnebyen hver måned.

10.03.2020 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 10.03.2020

Driftige ungdommer i Nordlandshuset

Fagforbundet Nordland har ansvaret for Nordlandshuset i barnebyen.  SOS-mor Albina har nå fem SOS-barn. Alle barna går på skolen, noen av dem går også på yrkesopplæringskurs.

Pedro på 19 år er den eldste gutten i huset. Han er fortsatt bilmekanikerlærling i et bilfirma om dagen, og går på skolen på ettermiddagen. Pedro går en spennende tid i møte. Han og tre andre gutter er de første som flytter ut av barnebyen. De tre skal bo sammen i en leid leilighet, og følges opp av barnebyen. Guttene gleder seg til å prøve seg på voksenlivet. Alle har lært å lage mat og husarbeidet går lett som en lek. SOS-mødrene har gjort en god jobb med å gi dem både praktiske ferdigheter, selvtillit og gode verdier.

Selma er også 19 år, og den eldste jenta i Nordlandshuset. Hun gikk på bakekurs på skolen i fjor, og i år har hun startet et eget bakeprosjekt sammen med to venninner. De baker om morgenen, og gir bakverket til en kvinne som selger produktene på markedet. Jentene er stolte over å kunne tjene egne penger. På ettermiddagen går jentene på skolen.

Resultater for alle forbundsregionene og fagforeningene kan ses i februarstatistikken.