Ny barnebykontakt i Fagforbundet Trøndelag

René Hedmark-Holm brenner for at alle unger skal få en god oppvekst.

René Hedmark-Holm brenner for at alle unger skal få en god oppvekst. (Foto: privat eie)

René Hedmark-Holm, leder for Fagforbundet Røros, er Fagforbundet Trøndelag sin nye barnebykontakt. Vi takker Geir Bergli for innsatsen de siste årene.

02.10.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.10.2019

– Dette er et verv jeg spurte om å få, fordi jeg har et brennende engasjement for barn i vanskelig situasjoner. Jeg håper å kunne bidra til at vi får flere givere til barnebyen, forteller René.

Fagforbundet Trøndelag har ansvar for Trønderhuset i barnebyen.  Ved åpningen av barnebyen i 2010 flyttet SOS-mor Emilia inn i Trønderhuset med fire barn. En liten gutt på 1 år, og tre jenter på 3, 5 og 9 år fikk en trygg favn. Siden da har mye skjedd.  Huset ble fulltallig med 11 SOS-søsken. Ungene begynte på skolen og fikk drømmer om framtiden. Mange ville bli lærere, andre tenkte på lege som et yrkesvalg. Yrkesvalgene var klart motivert av at Angola mangler utdannet folk til å fylle skolene, sykehusene og helsesentrene. Å hjelpe andre er en sterk drivkraft.

Trønderhuset har også gjennom årene blitt kjent som «guttehuset» med hele 7 gutter. De har satt sitt preg på huset ved akrobatikk og fotball. Selv de minste har utført forlengs og baklengs saltomortaler med lekende letthet. Jentene i huset har foretrukket hoppestrikk, hoppetau og hoppe paradis.

I 2017 ble det en stor forandring i Trønderhuset. Det viste seg at guttene som var biologiske søsken hadde slektninger som ønsket å ta over omsorgen for barna. Dette var i tråd med brødrenes egne ønsker, og etter grundige undersøkelser ble det konkludert med ungene ville få et godt hjem hos slektningene sine.  SOS-barnebyer opprettholder kontakten med guttene.  SOS-mor Emilia fikk nye barn i flokken sin. Den erfarne SOS-moren har hjertelag og klokskap slik at den nye SOS-familien har taklet endringene i huset.

De eldste barna står nå nærmere første steget til voksenlivet. Yrkesdrømmer har blitt til planer om yrkesopplæring. Fagforbundets SOS-barneby har i flere år jobbet aktivt med myndighetene for å få barnebyens ungdommer inn på yrkeskurs, læringsplasser og kortvarige yrkesopplæringer. Ulike stipendordninger gir adgang til høyere utdannelse.

Septemberstatistikken

Fagforbundet Trøndelag har i dag 290 faste bidragsytere til barnebyen. Sjekk hvor mange din fagforening eller forbundsregion har i septemberstatistikken.  I alt var det en nedgang på 29 bidragsyterer siden forrige måned.