Fagforbundet Troms har fleste bidragsytere til barnebyen

Barnebyleder Pinto Vunge og barnebykontakt Espen Sørensen.(Foto Ingunn Eriksen)

Barnebyleder Pinto Vunge og barnebykontakt Espen Sørensen.(Foto Ingunn Eriksen) (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet Troms har i alle måneder og i alle år hatt fleste bidragsytere til Fagforbundets SOS-barneby i Huambo. I junistatistikken fikk forbundsregionen størst økning med 14 nye bidragsytere, og nå er det over 600 i Trom som betaler inn til barnebyen hver måned. Suksessen til Fagforbundet Troms, er at selv om barnebykontakten Espen Sørensen er en utmerket pådriver, så har alle et eierskap til oppgaven å sette barnebyen på dagsorden.

02.07.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.07.2019

Fagforbundet Troms har ansvar for et av familiehusene i barnebyen. SOS-mor Raquel har 10 engasjerte barn å passe på og vise omsorg for. Hun gir dem trygghet og kjærlighet. Det er gode rammer for å kunne drømme om og planlegge sine liv som voksne.  Minstegutten drømmer om å bli politimann og fakke tyver, mens en av eldste jentene vil helst bli pilot for da kan hun se mer av verden. Mange av barna er opptatt å kunne utdanne seg i yrker som det er for få av i Angola og som de selv merker konsekvensen av. Lærer, sykepleier og lege er yrker som går igjen i framtidsplanene, de vil bidra slik at barn kan få den hjelpen de trenger.

Troms-ungene er opptatt av solidaritet og er nysgjerrige på hvordan og hvorfor mennesker langt borte bryr seg om barn i Angola. Hvordan får Fagforbundet det til?  Det gjør inntrykk på barna at så mange medlemmer i Fagforbundet bruker litt av lønna si hver måned til barnebyen i Huambo. Det er både rart og veldig fint!

Vi takker alle som bidrar til at Fagforbundets SOS-barneby har blitt en stor suksess, og ønsker alle en god sommer.

Junistatistikken.