Fortsatt nedgang i bidragsytere til Barnebyen

Fagforbundets SOS-barneby skaper positive endringer i barns liv i Huambo, Angola (Foto: Ingunn Eriken)

I februar ble det 31 færre faste bidragsytere til barnebyen. I alt er det nå 5335 medlemmer, tillitsvalgte og ansatte som gir trofast hver måned til barnebyen, en nedgang på 75 siden i fjor på samme tid. Fagforbundet Telemark og Fagforbundet Østfold økte med 6 bidragsytere hver.

05.03.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.03.2019

Fagforbundet Telemark har de siste årene satset iherdig for å få flere givere. Forbundsregionen har nå 150 faste bidragsytere, målsettingen er å nå 200-tallet på slutten av året. Nytt tiltak er alle tillitsvalgte skal ha en infopakke om Barnebyen som skal ligge på arbeidsplassene rundt om i fylket. SOS-barnebyen i Huambo er Fagforbundets stolthet, og alle medlemmene skal kunne dele denne stoltheten, uansett om de er faste givere eller ikke.

Fagforbundet Østfold har mer enn dobbelt så mange bidragsytere enn Fagforbundet Telemark, tallet er nå 324. Barnebykontakt Ruth Thomsen besøkte barnebyen i september i fjor. Hun vil gjerne komme rundt i fylket og fortelle om sine opplevelser på en måte som gir ny innsikt om betydningen av barnebyen. Med Fagforbundets støtte forandres enkeltliv radikalt til det bedre, mens lokalsamfunn styrkes gradvis.

Solidaritetsgavekort er viktig inntektskilde for barnebyen

Oversikten over forbundsregionenes bruk av solidaritetsbevis for 2018 har kommet. Fagforbundet Oslo er en soleklar vinner av bruk av solidaritetsbevis på andre året på rad. Gavekortene er en viktig inntektskilde for barnebyen. En halv million kroner ble resultatet i fjor, og Fagforbundet Oslo bidro med hele 142.000 kroner.

Se flere resultater for februar i statistikken