Nedgang i fast givere til barnebyen

Kristine Brevik og Stein Guldbrandsen sammen med familien i Rogalandhuset.

Kristine Brevik og Stein Guldbrandsen sammen med familien i Rogalandhuset. (Foto: Fagforbundet)

Årets første måned startet med en nedgang i antall faste givere til Barnebyen for de fleste forbundsregionene. Fagforbundet Oslo og Fagforbundet Rogaland økte med 3 nye hver.

07.02.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 07.02.2019

Se statistikken for andre resultater.

Livlig Rogalandhus

Barnebykontakt Kristine Brevik og Stein Guldbrandsen (AU) besøkte Rogalandshuset i september i fjor og begge er mektig imponerte over SOS-mor Cristina og barna. Cristina er en trygg og omsorgsfull SOS-mor med smittende humor og varme. Hun er kjent i barnebyen for sine grønne fingre og for sine kokkeferdigheter.

Kristine forteller om den fantastiske lunsjen de ble servert, fisk, kjøtt, kylling, salat, ris, poteter, egg og mye annet. Til dessert var det frukt. Bananer, ananas og kake som var bakt av en av jentene.

Engelskkurs gjør kommunikasjonen lettere

Nytt av året er at de største barna har gått på engelskkurs blant annet for å lettere kunne kommunisere med oss norske som kommer på besøk. Ungene i huset hadde alle forberedt spørsmål til Kristine og Stein. Noen var litt flaue, men alle gjennomførte og spurte spørsmålene de hadde forberedt. De var spesielt nysgjerrige på om Kristine og Stein har familie og barn, og om barna går på skole og hva de gjør på fritiden. I Angola er det ikke en selvfølge at unger går på skole, hvor mange som er uten skoleplass er det ingen som vet, men det som er helt sikkert er at et stort antall barn er uten id-papirer og dermed uten rettigheter.

De færreste av barna i familiehusene i barnebyen har gått på skole før de kom til barnebyen, og ungene setter stor pris på skolen. I barnebyen er det mange barn som ønsker å bli lærere, men i Rogalandhuset er det også ungdommer som ønsker å bli lege, sykepleier og mekaniker. Cristina fortalte at barna er veldig flinke på skolen og jobber hardt for å få gode resultater.

- Vi hadde en fantastisk stund sammen med familien, og det ble mye moro med lekene vi hadde med oss. Kjærligheten og varmen i dette huset og som mor Cristina viste oss er unik, forteller Kristine Brevik.