- Jeg lovet å ikke ta med noen hjem

Barnebykontakt Lasse Kristiansen fikk noen uforglemmelige stunder i Fagforbundets barneby i september i år. (Foto Ingunn Eriksen) (Foto: Ingunn Eriksen)

Lasse Kristiansen er brennende engasjert. Han har sine styrker og svakheter. Han er svak for barn. Sine egne unger og andres barn. Da han sto på farten til Fagforbundets barneby, lovet han høytidelig barna sine at han ikke skulle falle pladask for ungene i barnebyen. Han holdt ord. Helt til en liten tass i barnehagen stakk hånden sin i hans, da smeltet hjertet hans og det var vanskelig å forlate stedet.

07.12.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 07.12.2018

Som tidligere barnehageansatt hadde Lasse en spesiell interesse i å bli bedre kjent med barnehagen. Ved første øyekast er det ikke så stor forskjell på barnehagene i Norge og vår egen barnehage i barnebyen. Det er fire aldersinndelte avdelinger, det er små bord hvor ungene leker og spiser, det er en sovekrok, leker som forbereder dem til voksenlivet, mye sang og musikk, og det er dyktige ansatte.

Om likhetene med norske barnehager er store, så er forskjellene enorme. Mange av ungene her ble født uten fødselsbevis og dermed uten rettigheter. Barnehagen er en viktig del av barnebyens lokalsamfunnsprogram. Gjennom programmet får enslige forsørgere, som oftest enker, bestemødre eller storesøstre som har ansvar for ungeflokken, hjelp til selvhjelp. Barnebyen gir nødhjelp, bistår med å skaffe fødselsbevis, gir barnehageplass, skoleplass, kurs og mikrolån. I løpet av fire år blir de aller fleste av kvinnene selvforsørgende.

Ungene får et varmt måltid i barnehagen, mye omsorg og læring. Årene de får i barnehagen gir stor uttelling når de kommer på skolen. Mange har lært seg så mye at de kan hoppe over et trinn. Barnebyens programmer har ikke kun en åpen dør for barn fra sårbare familier, de er også en døråpner til en bedre framtid. Lasse Kristiansen er ikke i tvil om at Barnebyens barnehage gir barna viktige og gode forutsetninger på veien til et godt voksenliv.

- Det å se med egne øyne hva pengene fra våre bidragsytere går til, gjør meg varm om hjertet og veldig stolt. Her får barna en trygg og god start på livet, omsorg, helsehjelp og oppvekstvilkår som gjør at de står bedre rustet til skole og senere arbeidslivet. Som voksne har de større muligheter til å kunne forsørge sin familie og skape gode liv, forklarer barnebykontakten.

SOS-mor Mariana inspirerer ungene til å ta utdannelse

Fagforbundet Oslo har tatt ansvar for et av familiehusene i barnebyen, og Lasse hadde gleden av å bli invitert til lunsj.  Det var med stor spenning barnebykontakten banket på døra. Hvordan ville de motta han, hva med språket, ville han klare å formidle alt hva han selv hadde på hjertet?

SOS-mor Mariana og ungene var nok like spente, her var det ryddet, gulvene var vasket, jentenes hår var flettet, de yngste hadde fått på seg sine fineste kjoler, bordet var dekket, grytene var fulle og eldstejenta hadde bakt kake.

Rundt lunsjbordet ble det delt historier og drømmer. Alle barna liker skolen godt og er opptatt av utdanning. De vil gjøre nytte for seg i samfunnet. En av jentene hadde litt andre planer. Hun vil helst bli forretningskvinne med en motebutikk som levebrød. Hun mente at hun ville klare det uten noen videreutdanning. Da tok SOS-mor Mariana ordet, og den framtidige forretningskvinnen ble raskt overbevist om at utdanning var viktig også for henne.

- Det kilte litt ekstra i magen da turen gikk til vårt eget Oslo-hus. Det var litt som å komme hjem til våre egne barn, men for aller første gang. Det var rørende å møte de jevngamle SOS-søstrene som hadde pyntet seg i like kjoler bare fordi vi kom på besøk. Jeg hadde allerede falt for en barnehagegutt som jeg hadde lyst til å ta med meg hjem, nå tenkte jeg på muligheten for masseadopsjon! Selv om dette er unger langt fra Norge, langt fra våre hverdager, så bærer vi dem med oss i våre hjerter som om de er våre egne. Det er det som er så unikt med Fagforbundets barneby. Vi blir så glade i dem alle sammen selv om vi ikke møter dem fysisk. Vi er på sett og vis alle litt mammaer og pappaer til disse herlige barna, smiler Lasse Kristiansen.

Fagforbundet Oslo topper november-statistikken

Etter hjemkomsten har Lasse og forbundsregionen satt barnebyen på dagsorden. Det har gitt tydelige resultater.  Med en økning på 10 bidragsytere, topper Fagforbundets Oslo statistikken for november.

Året er fremdeles ikke over, og det er fremdeles mulighet til å verve seg som fast bidragsyter og gi bort gavekort fra Barnebyen som solidaritetsgave.

Novemberstatistikken.