80 millioner til Fagforbundets SOS-barneby

Svend Morten Voldsrud (t.v) og Henning E. Karlsen fikk en ekstra hyggelig tid sammen med SOS-mor Emilia og Trønderungene i september. (Foto: Fagforbundet)

I oktober passerte Fagforbundet 80 millioner i innsamlete midler til forbundets egen SOS-barneby i Huambo i Angola.

13.11.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 13.11.2018

Midlene består av inntektene fra alle våre trofaste tillitsvalgte, medlemmer og ansatte som gir et fast beløp til barnebyen måned etter måned, år etter år, fra bevilgninger fra fagforeninger, lotterier og bruk av solidaritetsbevis istedet for blomster til foredragsholdere og andre.

Fagforbundets barneby har blitt en formiddabel suksess på grunn av forbundets evne til å tenke langsiktig og ikke gi slipp på solidariteten selv når hindringene i øyeblikket har virket uoverkommelige, fordi SOS-barnebyer Norge og Fagforbundet deler samme verdier og har et tett samarbeid, og fordi SOS-barnebyer Angola har satset på en ung og dynamisk ledelse av barnebyen som hele tiden har vært i forkant ved å tenke løsninger og drive utviklingen framover slik at barnebyen raskt har blitt en foregangs-barneby.

Barnebyens suksessfaktorer

Stein Guldbrandsen, Arbeidsutvalget, er den i Fagforbundet som har fulgt med utviklingen lengst, og han besøkte barnebyen i september sammen med fem barnebykontakter. Det som alltid gjør inntrykk er barnebyens SOS-skole. Minnet om den bittelille skolen som fungerte så dårlig som skole at skyggen av trærne var å foretrekke, er brent fast og står i sterk kontrast til den moderne skolen som nå gir undervisning til rundt 1500 elever.

Denne gangen er det også den rivende utviklingen i barnebyen med enda større integrering i lokalsamfunnet, som gjør et utslettelig inntrykk. Telemark /Aust-Agder-huset har flyttet inn til byen og løsrevet seg fra barnebyens trygge rammer. På kort tid har SOS-mor Rebeca skapt et trygt og kjærlig hjem for ungeflokken med imponerende ro og klokskap. Sosialarbeider Filomeno er fremdeles en viktig del av livet til Rebeca og ungene, men mest av alt har de blitt en selvstendig familie som står trygt på egne bein.

- Vi skal være stolte over den langsiktigheten disse 80 millionene representerer. Fagforbundet betyr en positiv forskjell for mer enn 2000 barn. De har gitt de dyktige folkene i SOS-Angola muligheten til å gi 120 barn en trygg oppvekst i familiehusene, 120 barn en god barnehage, mer enn 1.500 barn en skole med gode lærere, lys og pulter i klasserommene og et lokalsamfunnsprogram som nå omfatter rundt 1.000 mennesker i vanskeligstilte familier hvor barna får plass i barnehage og skole og forsørgeren får hjelp til selvhjelp og klarer etterhvert å forsørge familien selv, sier Stein Guldbrandsen.

Fagforbundet Trøndelag på vervetoppen i oktober

I oktober var det 5368 faste bidragsytere og Fagforbundet Trøndelag var den forbundsregionen som hadde den største økningen av antall bidragsytere med 6 nye. Det er nå 303 faste bidragsytere i forbundsregionen.

Svend Morten Voldsrud, Arbeidsutvalget og Henning E. Karlsen barnebykontakt i Fagforbundet Oppland, var invitert til lunsj i Trønderhuset i september.

- Det er et herlig hjem med liv og røre. 6 viltre gutter passer på at energien er konstant høy, men de innrømmet at de adlyder både SOS-mor og sin eldre SOS-søster. Det vakte mye latter når Svend Morten viste dem Norgeskalender med isbjørn, og guttene med sult i blikket lurte på om isbjørn smaker godt, forteller Henning smilende.

Om du lurer på hvor mange faste bidragsytere det er i din forbundsregionen eller fagforening, så kan du lese statistikken