Ny barnebykontakt i Fagforbundet Finnmark

Finnmarkshuset i Fagforbundets barneby (foto Ingunn Eriksen)

Finnmarkshuset i Fagforbundets barneby (foto Ingunn Eriksen) (Foto: Ingunn Eriksen)

Opplæringsansvarlig Astrid E. Hasselberg har tatt over vervet som barnebykontakt etter Kristoffer Tandberg.

04.10.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 04.10.2018

Astrid er barne- og ungdomsarbeider, og har lang fartstid som plasstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Sør-Varanger kommune.  Nå gleder hun seg til å ta fatt på jobben som barnebykontakt.

• SOS barnebyer står for alt det jeg synes er viktig for barns oppvekst: søsken skal ikke skilles, unger skal ha et trygt og godt oppvekstmiljø med trygge voksne som tar omsorg på alvor, og sist men ikke minst, utdanning og utviklingsmuligheter, sier Astrid.

Gjennom yrkeslivet og privat har Astrid fått et ekstra stort hjerte for barn.

• Når vi ser rundt oss, ser vi hvor heldige vi er som har vokst opp på «rett» sted med muligheter til trygghet og utvikling. Tilfeldigheter avgjør hvor i verden vi er født. Det er derfor viktig å dele med de som ikke har trukket vinnerloddet, fortsetter Astrid.

Fagforbundet Finnmark har ansvar for ett av familiehusene i barnebyen. Det er 10 livlige og aktive unger i Finnmarkshuset sammen med SOS-mor Débora. Det er en utpreget danseglad familie. Hele syv i ungeflokken danser aktivt, og ellers går det i fotball.

Ungene er fra 9 til 19 år, og eldstemann er godt i gang med å skaffe seg et yrke. Han går for andre året i lære ved et bilverksted, og kan snart kalle seg bilmekaniker. Som de fleste barn i barnebyens familiehus, har også «Finnmarksbarna» yrkesplaner. Læreryrket er en gjenganger. Det er mange gode forbilder på SOS-skolen, og å gi andre barn mulighet til å lære å lese og skrive, er en levende drøm for mange av ungene.  I Finnmarkshuset er matte desidert favorittfaget, og biologi skårer også høyt. Skolen skiller seg ut fra de fleste andre skoler ved å ha eget fysikk-, kjemi- og biologirom, og det vet elevene å sette pris på.

Fagforbundet Finnmark har nå 304 faste bidragsytere, som er 10 mer enn i januar. Astrid vil gjerne påvirke til at forbundsregionen får flere som støtter barnebyen ved å spre de glade historiene som viser at litt hjelp hjelper kolossalt.