Fagforbundet Rogaland klar til å sette handling bak ordene

(Foto: B.O.Holmberg)

Den nye barnebykontakten Margrethe Kaarvaag har fått solidaritetsveteranen Synnøve Haugland med på laget og nå har regionstyret vedtatt en ambisiøs handlingsplan for å verve flere bidragsytere til barnebyen og skape større engasjement i hele regionen.

12.02.2020 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 12.02.2020

Gripende øyeblikk som fremdeles skaper engasjement

Fagforbundet Rogaland har i siste månedsstatistikk 183 faste bidragsytere og målet er å komme oppi 270 ved utgangen av året 2020. Det er ikke et urealistisk tall. Fagforbundet Rogaland med daværende barnebykontakt Synnøve Haugland var på vervetoppen i mange år både før og etter barnebyen ble offisielt åpnet i 2010.

Gripende øyeblikk som fremdeles skaper engasjement

Synnøve forteller om opplevelsene i 2010 som har gjort uutslettelig inntrykk, og som fremdeles gir solidaritetsrefleksen hennes næring og styrke.

-  Vi var mange som la ned mange timer gjennom flere år for å vervet givere til barnebyen slik at den kunne bygges. Noen ganger virket det kun som en drøm som krevde blod, tårer og svette på begge kontinentene.  Så kom dagen da barnebykontaktene steg ut av bussen på en slette utenfor Huambo by. Vi hadde ikke ord. Tårene trillet.  Vi så med egne øyne at drømmen om barnebyen hadde blitt til virkelighet.

Da jeg fikk hilse på SOS-mor Cristina i Rogalandshuset og på «våre» barn ble klumpen i halsen så stor. Minstejenta var tre måneder og hadde vært i huset i 5 uker. Tulla hadde ikke bare fått en SOS-mor, men også to SOS-brødre. To gutter med alvorlige øyne og antakeligvis hadde ikke virkeligheten gått helt opp for dem heller.  Det var et utrolig sterkt møte. Nå som jeg har blitt  mormor til lille Hanna på 1 år, så blir jeg fremdeles rørt over stunden i Rogalandshuset fordi jeg forstår på et enda dypere plan hvor viktig det er at barn har trygghet og en familie.

Når jeg tenker tilbake på åpningen av barnebyen, så er det mange sterke minner. Vi besøkte skolen og det ble sunget med sterke barnestemmer utenfor skolen og gjennom åpne vinduer i alle klasserommene. Kan du tenke deg? Jeg får gåsehud bare jeg tenker på det! Det var mange unger som aldri hadde gått på en skole før.

Mye har forandret seg på 10 år

Synnøve forteller om den fantastiske «reisen» det har vært siden åpningen i 2010.

- Mye har endret seg i barnebyen i Huambo siden jeg var med på åpningen. Rogalandshuset ble fylt opp med unger som har vokst opp til å bli flotte ungdommer og kjenner jeg en god stolthet inni meg.

Vi har også vært med på å endre livene til mange familier i landsbyene rundt barnebyen. Hjelp til selvhjelp har gjort at omsorgspersoner har kommet seg ut av ekstremfattigdommens jerngrep og nå kan forsørge ungene sine.  Det er helt fantastisk at mitt og andres lille bidrag hver måned kan skape så enorme forskjeller og forandringer.

Alle skal med

Fagforbundet Rogaland satser friskt på å få alle i regionen engasjert i barnebyen.  Hver lokalforening skal oppnevne en barnebykontakt som har ansvar for at styret har fokus på barnebyen i alle sine arrangementer. Målsettingen er at foreningene skal verve fire nye bidragsytere i løpet av året. God dugnadsånd skal sikre at målene blir nådd.

De to barnebykontaktene og regionstyret er enige i at det er viktig å skape en felles forståelse av Fagforbundets internasjonale solidaritets arbeid.  Fagforbundets SOS-barneby er med på å fremme demokrati i Angola og spiller en viktig rolle i å gi utdannelse til barn og voksne i lokalsamfunnet.

Regionen gleder seg til å feire 10 årsdagen til barnebyen 28. september og oppfordrer lokalforeningene å gjøre det samme.

Januarstatistikken.