Jurisdiksjon i Ziadasaken avgjøres 29. januar 2020

Menneskerettighetsadvokaten Liesbeth Zegveld har stor tro på at Ziada kan vinne sin David mot Goliat-kamp selv om det vil ta mange år. (Foto: Ingunn Eriksen)

Det er knyttet spenning til avgjørelsen i Haag i slutten av januar. General Benny Gantz, tidligere øverstkommanderende i det israelske militæret og nåværende statsministerkandidat, og Amir Eshel, tidligere sjef for luftvåpenet, er anklaget for krigsforbrytelser under «Operation Protective Edge» i 2014.

19.01.2020 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 19.01.2020

FN-organet for menneskerettigheter (UNHRC) slo fast i 2015 at Israel (og Hamas) begikk krigsforbrytelser under den 51 dager lange Gazakrigen sist sommer. I desember 2019 varslet Den internasjonale straffedomstolen (ICC) at den vil starte en formell etterforskning av påståtte krigsforbrytelser i Gaza 2014.

Palestinsk-nederlandske Ismail Ziada mistet seks familiemedlemmer da storfamiliens hus i flyktningleiren Bureij-flyktningleir ble bombet til grus i juli 2014.  Ved hjelp av internasjonale støttespillere vil Ziada ansvarliggjøre Gantz og Eshel. Nederlandsk lov tillater statsborgere å ta opp sivile saker, dersom anklageren ikke kan oppnå rettferdighet i det landet der krigsforbrytelsene ble begått.

«Operation Protective Edge» førte til at over 2 200 ble drept og over 11 000 ble skadd, de fleste var sivile. Over 500 av de drepte var barn under 18 år.  Skulle Ziada vinne frem, så vil erstatningssummen bli brukt til å hjelpe andre ofre for krigen.

Ziadasaken kan bli et historisk vendepunkt for rettferd

29. januar vil Haags distriktsrett kunngjøre om retten har jurisdiksjon eller ikke. Internasjonale støttespillere og presse vil overvære kunngjøringen.

Saken kan skape presedens, og åpne for at andre palestinere kan søke rettferd for krigsforbrytelser. Ziadas advokat Liesbeth Zegveldt er optimistisk til at Ziada vil vinne fram 29. januar eller i en eventuell ankesak. Ziada selv betegner saken som en kamp mellom David og Goliat, en kamp som virker helt umulig å vinne om det ikke var for den moralske og økonomiske støtten fra organisasjoner og enkeltmennesker. Roger Waters har vært en avgjørende støttespiller.

Vær med å støtte Ziadasaken

En ankesak krever ny midler og Fagforbundet oppfordrer fagforeninger, medlemmer og tillitsvalgte å støtte gjennom den internasjonale kampanjen som Fagforbundet var med på å initierer.