Glade barnehagebarn i Huambo

Fornøyde barn i Fagforbundets SOS-barnehage i Huambo. (Foto Randi Tevik)

Fornøyde barn i Fagforbundets SOS-barnehage i Huambo. (Foto Randi Tevik) (Foto: Randi Tevik)

Det første jeg ser når bilen svinger inn mot SOS-barnebyen Fagforbundet har i Huambo, er barnehagen. Glade unger som leiker og klatrer og henger opp ned i stativene er alltid et godt tegn på at her skjer det noe bra.

06.12.2019 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 06.12.2019

Barnebyen sin barnehage har plass til rundt 120 barn fra tre til seks år. I SOS- barnehagen er det barn fra landsbyen, barn fra familier i området og barn fra barnebyen. Barn med ulik bakgrunn integreres, lærer å respektere hverandre, å dele og å være venner.

Wanda, som er ny leder av i barnebybarnehagen har jobbet i barnehagen siden den ble åpnet. Hun viderefører pedagogikken som bygger på respekt og grunnleggende solidaritet

- Trygghet for at alle er god nok, og at alle er like mye verdt er det viktigste vi lærer barna, sier Wanda. Hun snakker villig og overbevisende om det arbeidet som gjøres i barnehagen. Det gode arbeidet speiles av alle de glade ungene som får en god start på livet.

Lærlinger også i barnehagen

Yrkesopplæringa i barnebyen har også nådd barnehagen. Wanda er synlig stolt når hun presentere de har tre lærlingene sine. Lærlingene er i barnehagen på formiddagen og går på skolen om ettermiddagene.

To av lærlingene er jenter fra barnebyen og en er fra familieprogrammet, noe som igjen viser de positive ringvirkningene barnebyen har på hele lokalsamfunnet i Huambo.

Ikke bare inneleik

Det er god plass til leik inne i barnehagen, men uteleik er også viktig.

Uteområdet i SOS-barnehagen er stort og skiller denne barnehagen fra andre barnehager i Huambo. Det er ikke vanlig at barnehagene har uteområder som egner seg til leik. SOS-barnehagen har god plass til uteleik, og strukturen, pedagogikken og husene er også barnevennlige. Pedagogikken i barnehagen likner den vi har i Norge.

En nyinvestering i barnehagen i år er solskjerming, noe som gjør at ungene kan være ute også på det varmeste tida.

Fagforbundet Hordaland vervet flest i november

De fleste forbundsregionene opplevde en liten nedgang i antall bidragsytere i november, mens Fagforbundet Hordaland økte med fire.

Se resultatene for alle fagforeningene og forbundsregionene i statistikken.