Fagforbundet Troms har flest bidragytere til barnebyen

Livlige unger i Tromshuset.

Livlige unger i Tromshuset. (Foto: Turid Weisser)

Det er imponerende nesten 600 i Fagforbundet Troms som betaler inn til Fagforbundets SOS-barneby hver måned. Antallet har vært stabilt i flere år. I oktober toppet de på nytt vervestatistikken med en økning på seks.

13.11.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 13.11.2019

Forbundsregionen har i alle år hatt flest bidragsytere og barnebykontakt Espen Sørensen  forteller at suksessfaktoren har vært og er at hele forbundsstyret er med på både å spre kunnskap, entusiasme og stolthet over barnebyen og er med på å verve. Slikt gir resultater!

Tromshuset i barnebyen fikk besøk av Turid Weisser fra SOS-barnebyer i september. Hun forteller at huset nå består av SOS-mor Raquel og ni barn.  Det tiende barnet har flyttet hjem til sin biologiske onkel i Huambo by.  Han er fremdeles en del av SOS-familien. De har jevnlig kontakt. Han trives på sin nye skole. Han går i samme kirke som Raquel, så de har også kirken som sin møteplass.

I Tromshuset er det flere av ungdommene som har begynt på yrkesopplæringskurs samtidig som de gå halv dag på Cambioteskolen.  Raquel fortalte at det går fint med så mange ungdommer i huset.

Alle har spesielle oppgaver i huset og alle vet hva de skal gjøre, og noen ganger må hun minne dem på det, la hun til med et smil.  Når ungene er hjemme, så liker de å se på TV, hoppe tau og pusle puslespillene de fikk fra Fagforbundet i fjor.

Se hvor mange bidragsytere din fagforening og ditt forbundsregion har i oktoberstatistikken.