Fagforbundets barneby: Ringer i vannet

Topp motivasjon: Glade fjes var det mange av i Camiote-skolen.

Topp motivasjon: Glade fjes var det mange av i Camiote-skolen. (Foto: Randi Tevik)

Barnebyen i Huambo er base for framgang og trygghet for et helt lokalsamfunn. SOS står for omsorg, ikke bare i egen familie, men også for menneskene som bor rundt. Som bidragsyter styrker du spesielt kvinner og barn gjennom arbeid og utdanning.

06.10.2019 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 11.10.2019

Etter å ha besøkt barnebyen og vært sammen med menneskene som bor der, er det håp og framtidstro en sitter igjen med. De ansatte trosser nedgangstider og sterk inflasjon, og satser på å gi ungdommene verktøy til å bli uavhengige og i stand til å forsørge seg selv. De gir også egne ungdommer gode verdier og ferdigheter til å dele og lede.

Flytter gradvis ut

Randi Tevik

Ungdommene som bor i barnebyen skal ut i egen bolig. De første som står for tur er fire gutter som skal flytte til et bofelleskap inne i Huambo. De skal alle fire fortsette på skolen og forhåpentligvis få seg en jobb. Ledelsen og de ansatte i barnebyen vil fremdeles være rundt dem og gi omsorg når det trengs.

Utfordringer med høy arbeidsledighet

Arbeidsledigheten i Angola er over 30 prosent, så det er ikke lett å få praksis eller opplæring ute på arbeidsplassene, og jobber står ikke i kø. Ungdommene fra barnebyen, og også mange fra landsbyen, har bedre forutsetninger enn mange jevnaldrende.

Skolegangen har de fått i Cambioteskolen, før det gikk de i barnehagen, og yrkesopplæring og ekstra engelskopplæring gjør at de er gode kandidater til de utdanningene de ønsker å ta.

Randi Tevik

God skolegang gir store ambisjoner

Cambioteskolen har gode resultater og myndighetene anerkjenner den som en god skole. I år har de blant annet blitt valgt som en av fem skoler i regionen, til å delta i et digitaliseringsprogram kalt «pro-future». Det innebærer skolesett med Ipader og interaktiv opplæring.

I alle husene vi besøkte var det kommende lærere, leger, ingeniører, sykepleiere og forretningsfolk. Yrkesvalgene gjenspeiler de rollemodellene de har hatt, og at de forstår hvor viktig det er å hjelpe andre og bidra til å skape et godt liv for alle i Angola. Og de forsikrer oss om at barnebymor skal de ta vare på.

En trygg oppvekst og gode, omsorgsfulle voksne gir selvtillit til å drømme høyt for barn og unge.

Ditt bidrag betyr alt

Et bidrag til SOS-barnebyen er altså ikke bare hjelp til ungene i de tolv husene i byen. I barnehagen, i skolen og i lokalsamfunnet spirer det av håp, glede og virksomhet takket være Fagforbundet sine medlemmer.

Randi Tevik

Samarbeidet med lokalsamfunnet og støtten til familier i nærområdet er synlig og flere kommer seg ut av fattigdomsfella. Vi møter mødre og bestemødre som har gått på sykurs, fått seg symaskin og som forsørger barna sine med å sy. En annen mor kjøper brød på markedet tidlig om morgenen, og selger det videre. I familiehusene har de fått vann, tett tak og muligheter til å dyrke litt mat.

Flere barn i landsbyen får skolegang, for på Cambiote behøver ikke barna fødselsattest, slik de må ha ellers.

Fagforbundet og du som fast bidragyter bidrar til at de mest sårbare i samfunnet får skolegang og økte ressurser.