Imponert over sivilsamfunnet i Palestina

Anja Riiser, ny landdirektør for Norsk Folkehjelp Palestina

Anja Riiser, ny landdirektør for Norsk Folkehjelp Palestina (Foto: Ingunn Eriksen)

Anja Riiser er ny landdirektør for Norsk Folkehjelp i Palestina. Fagforbundet fikk gleden av å møte henne i forrige uke.

19.08.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 19.08.2019

Riiser har lang fartstid med humanitært og menneskerettighetsbasert arbeid i konfliktområder. Hennes siste jobb var i Flyktninghjelpen hvor hun har vært stasjonert i Nigeria, hun har også jobbet for blant annet Kirkens Nødhjelp og Amnesty.

Interessen for Palestina ble vekket allerede som barn da massakren av palestinske flyktninger i Shabra og Shatila i Beirut i 1982 fylte tv-skjermene.  Flammene for et brennende menneskerettighetsengasjement var tent.

Norsk Folkehjelp har landkontor i Gaza. Riiser har vært i Gaza ved to forskjellige anledninger, og gleder seg nå til å få Gaza by som fast arbeidsplass.

– Jeg gleder meg spesielt til å ha kontakt med palestinske sivilsamfunn. Det er imponerende hvordan det palestinske folket aldri gir opp til tross for 70 år med okkupasjon. Det inspirerer og hjelper til i kampen med å få det internasjonale samfunnet til å opprettholde interessen for Palestina, sier Anja Riiser.