Hovedoppgjøret må bli et pensjonsoppgjør

Pensjonsordningene i alle sektorer må forbedres. Fagforbundet skal bidra med full kraft i det forestående samordnede oppgjøret. Evalueringen av privat AFP har vist at ordningen har svakheter og tida nå er inne for å rette opp i disse.

08.03.2018 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 08.03.2018

Tjenestepensjonsordningene i privat sektor må sikre pensjonsopptjening fra første krone og for alle stillingsandeler.

Fagforbundet krever at pensjonsordningene skal være tariffestet, livsvarige og kjønnsnøytrale. Samtidig er det viktig at de lavest lønte får en pensjon de kan leve av. For å kompensere for levealdersjusteringen i folketrygden må vi også klare å ivareta de som ikke greier å stå i jobben så lenge. Dette må være et felles mål for hele arbeidslivet.

Økt kjøpekraft til alle

På grunn av høy arbeidsløshet og utfordringer for norsk økonomi har partene i frontfaget avtalt svært moderate lønnsoppgjør de siste årene. Dette har vært fornuftig. Konsekvensen har vært at noen grupper har sakket akterut og til og med hatt en reallønnsnedgang. Samtidig ser vi at eiernes andel av verdiskapingen øker.

Nå som økonomien ser ut til å bedres må medlemmene sikres reallønnsvekst gjennom tariffoppgjøret. Fagforbundet krever derfor økt kjøpekraft til alle. Oppgjøret må bidra til å fremme likelønn og bekjempe lavlønn.

Fagforbundet krever

• Bedre verdsetting og utvikling av real-, formalkompetanse og likelønn
  • Lønnssystemer som bygger på kompetanse og ansiennitet etableres og videreutvikles
  • Like kronetillegg

Den økonomiske ramma skal også gjelde for dem med bare lokal lønnsdannelse.