Norge må hente hjem barna i Syria

Barn i Syria trenger hjelp. (iilustrasjonsfoto.)

Barn i Syria trenger hjelp. (iilustrasjonsfoto.) (Foto: Freedom House)

Fagforbundets landsstyre krever at barna til norske IS-kvinner må hentes hjem fra interneringsleirene i Syria.

19.09.2019 av Fagforbundets landsstyre
Sist oppdatert: 19.09.2019

Anslag tyder på at 30 mødre med 40 norske barn bor i disse utrygge leirene. Barna mangler medisiner, nødvendig helseoppfølging, vann og mat. Røde Kors har slått alarm fordi de frykter at mange av dem kommer til å dø. FN beskriver forholdene som barna lever under som umenneskelige, og ber alle land hente sine borgere i interneringsleirene. FNs barnekonvensjon innebærer da også at Norge er forpliktet til å hjelpe disse barna. Det norske barneombudet har også tatt avstand fra en atskillelse av barn og mødre, ut fra bestemmelsene i barnekonvensjonen.

Den norske regjeringa har nektet å hente barna hjem. Det er tydelig at det er viktigere for høyreregjeringa å drive symbolpolitikk enn å ivareta barnas behov og rettigheter. Barnas liv blir satt på spill fordi høyreregjeringa stiller krav om at ingen av IS-mødrene skal få komme tilbake til Norge. Kravet er problematisk fordi lokale syriske myndigheter ikke vil la barna bli hentet uten mor, og tvilsomt i lys av FNs barnekonvensjon.

Fagforbundet krever at regjeringa anerkjenner at disse barna har rettigheter som andre norske barn. For det første er barna uskyldige, og fortjener en trygg og god oppvekst. For det andre må Norge ta ansvar for norske barn og ille la dem bli en byrde for krigsherjede områder som har mer enn nok med å ta seg av sine egne. Vi mener det er oppsiktsvekkende at Kristelig Folkeparti og Venstre hittil har godtatt at barnas beste ofres, for at Frp skal få gjennomslag for sin symbolpolitikk.

Fagforbundets landsstyre krever at Norge henter hjem barna og straffeforfølger mødrene som har brutt norsk og internasjonal lov. Vi har et ansvar for at disse kvinnene blir tiltalt og dømt for ugjerninger de har vært delaktige i. Framfor alt må vi vise nestekjærlighet og ta vare på barna.

Situasjonen etter krigen i Syria er komplisert, annerledes enn tidligere krigsoppgjør. Desto viktigere er det at vi gjør moralske og gode valg. Da skal vi ikke straffe uskyldige barn for foreldrenes gjerninger, uansett hvor grusomme disse har vært. FNs barnekonvensjon, barns rettigheter og barnets beste må gå foran politisk retorikk.