– Kan ikke tro at det har gått et helt år

Ett år siden Norge stengte ned på grunn av koronapandemien, 12. mars 2020.

Ett år siden Norge stengte ned på grunn av koronapandemien, 12. mars 2020. (Foto: Hvem)

– En evighet som allikevel oppleves som et hurtigtog. Slik beskriver Fagforbundets leder, Mette Nord, det siste året. 12. mars 2020 stengte Norge ned samfunnet. Men mange ting måtte likevel gå sin gang, om enn i andre former. Også for tillitsvalgte.

12.03.2021 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 12.03.2021

Forbundslederen har stor respekt for den formidable jobben de tillitsvalgte har gjort i dette vanskelige året.

– De har ivaretatt medlemmene og vært viktige for å finne gode løsninger underveis, med smittevern og krisehåndtering. De har også vært en viktig sosial kontakt for mange som har måttet jobbe hjemmefra, sier Mette Nord.

Fagforbundets leder, Mette Nord. Foto Jan Lillehamre, Fagforbundet.

Null reisedager

Hvordan har det siste året vært for din egen del?

– Jeg har gått fra 200 reisedager til null, samtidig som arbeidsdagen har vært lang og hektisk. At det er et år er helt utrolig. En evighet som allikevel oppleves som et hurtigtog. En bratt digital bakke, men det meste fungerer. JEG SAVNER ALLE DE FINE FOLKA, både tillitsvalgte og ansatte der ute og ved hovedkontoret.

Hvor er Fagforbundet om ett år fra nå?

– Da er vi over denne kneika, men vi kommer nok til å ha andre rutiner - mer bruk av digitale møter og mindre reising. Så skal vi jobbe for å ha fått en rødgrønn regjering som jobber MED oss. Det vil være ettervirkninger av koronaen både når det gjelder folkehelse og økonomi. Det kommer til å bli krevende. Om ett år vil Fagforbundet fortsatt være et ledende forbund som setter standarder for lønns- og arbeidsvilkår og samfunnsutvikling, sier Nord.

Et lite tilbakeblikk på den første tida, mars-april 2020

Da beskjeden om nedstenging kom, ble hverdagen brått endret for både medlemmer og tillitsvalgte. All kurs- og konferansevirksomhet ble avlyst eller utsatt. Allerede 13. mars kunne Fagforbundet også melde om et utsatt lønnsoppgjør og det måtte inngås ekstraordinære arbeidstidsavtaler i helsesektoren og i kommunene. 17. mars innførte Fagforbundet kontingentfritak for permitterte medlemmer eller medlemmer i ulike bransjer som ble stående uten inntekt.

Det hele var uvirkelig og de første OSS Tillitsvalgte-reportasjene handlet om trikkeførere som trillet i tomme gater, renholdere som jobbet på spøkelsesskoler, tillitsvalgte som ble permittert, en frisørbransje som fikk yrkesforbud over natta. Også de NAV-ansatte fikk merke koronatrykket.

På Facebook kjørte Fagforbundet en stor takke-kampanje, med takkeplakater til ulike yrkesgrupper som ble rammet av situasjonen. Posten-ansatte var tidlig ute med å signalisere vilje til å påta seg ekstra arbeidsoppgaver.

Husk at du er fantastisk!

Etterhvert ble samfunnet gradvis åpnet igjen, og Fagforbundets 18 000 tillitsvalgte deltar i arbeidet med å sikre rettighetene til de mange som på ulike måter er rammet.

Fagforbundet kom også med "ti tips til tillitsvalgte i korona-tida", hvor det siste rett og slett gikk ut på å minne seg selv om at du er fantastisk!!

Det gjelder fremdeles.

Fagforbundets medlemmer: Her er stemninga i tidlig korona-fase fanget i én presentasjon: