Regjeringa avvikler au pair-ordningen

Au pairer utenfor au pair-senteret som lå utenfor resepsjonen til Fagforbundets kontorer. Senteret ble lagt ned i 2016. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Regjeringa foreslår avvikling av au pair-ordningen i Norge. På tide mener Fagforbundets leder. – Det som skulle være et kulturutvekslingsprogram ble til en billig hushjelpsordning. Om man ønsker hjelp i hjemmet så må det skje under ordentlige arbeidsforhold, sier Mette Nord.

29.03.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 29.03.2023

Forslaget som er sendt ut på høring innebærer at man fjerner muligheten til å søke oppholdstillatelse som au pair i Norge. Samtidig vil det bli overgangsordninger som sikrer de au pairene som allerede er i Norge.

Underbetalt arbeidskraft

Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen sier at regjeringa ønsker et arbeidsliv med skikkelige arbeidsforhold, også når arbeidet skjer i hjemmet.

– Den tiden der au pair-ordningen reelt sett var en kulturutvekslingsordning er forbi. Vi må tørre å kalle ordningen det den er: Underbetalt arbeidskraft, der den som jobber bor i samme hus som de man jobber for.

En au pair har en arbeidsuke på inntil 30 timer med ei månedslønn på 5900 kroner før skatt. I tillegg får de dekket enkelte andre utgifter, som kost og losji. Au pairen har kun rett på én fridag (24 timer) i uken, i tillegg til fri minst én fast ettermiddag hver uke.

– Om folk ønsker hjelp i hjemmet må det skje på ordentlig vis. Med ei ordentlig lønn, ordnede arbeidsforhold, pensjonsrettigheter og avtalt arbeidstid, sier Nord.

Vestkantslaveriet avvikles

LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier til VG at avviklingen av au pair-ordningen er en stor seier for arbeidet for et anstendig arbeidsliv.

– Regjeringen fortjener ros for å vise handlekraft. Erna Solberg gikk den andre veien, hennes regjering fjernet støtten til au parisenteret. Årlig hadde dette senteret over tusen henvendelser fra kvinner med jobb som au pair som trengte hjelp. Selv om mange familier har vært gode arbeidsgivere for au pairer, viser både dette tallet og antallet som fikk karantene etter utnyttelse av ordningen, at ordningen ikke fungerer etter hensikten, sier Følsvik til VG.

Tidligere har Fagforbundet stilt med juridisk kompetanse til Au pair senteret, et lavterskeltilbud og en uformell møteplass for au pairer og vertsfamilier. Senteret ble lagt ned i 2016 etter at de fikk kuttet den offentlige støtten.