Høyres alternative budsjett rammer de som har minst

Fagforbundets nestleder Odd Haldgeir Larsen i samtale med leder i Fagforbundet, Mette Nord og LOs nestleder Sissel M. Skoghaug på LO-kongressen. (Foto: Birgit Dannenberg)

Høyre fortsetter sin usosiale kutt-politikk fra da de satt i regjering. – Høyre viser sitt sanne jeg når de finansierer skattekutt til de rikeste med kutt i fagforeningsfradrag til arbeidsfolk, feriepengene til arbeidsledige og bistand til verdens fattigste, sier nestleder i Fagforbundet Odd Haldgeir Larsen.

22.11.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.11.2022

I sitt alternative budsjett foreslår Høyre skattekutt på til sammen 10 milliarder kroner, mens de fagorganiserte får kuttet både fjorårets og årets økning av fagforeningsfradraget.

Tydelig prioritering av de med mest

Lista over Høyres usosiale kutt i velferden er lang og prioriteringene tydelig. Larsen mener det er greit å bli minnet på hva en borgerlig regjering med Høyre i spissen ville ha prioritert i en vanskelig tid.

– Å gi med ene hånda for så å ta med den andre hjelper ikke mot den økte prisveksten og rentene som gjør at mange sliter med å få endene til å møtes. Høyres ønskebudsjett ville vært en katastrofe for ansatte i offentlig sektor, trygda og syke, sier Larsen.

– Med Høyres politikk vil flere få en mer usikker inntekt og mer utrygghet i hverdagen, mener han.

Her er en oversikt over det Fagforbundet mener er usosiale kutt i Høyres alternative budsjett:

• Halverer fagforeningsfradraget fra regjeringens forslag på 7 700 til 3 850 pr år
  • ABE-reformen videreføres og dobles
  • Gjeninnfører kutt i barnetillegget for uføre
  • Fjerner feriepenger på dagpenger
  • Fjerner regjeringas heltidspott for flere heltidsstillinger
  • Gjeninnfører karensåret på arbeidsavklaringspenger
  • Kutt i bistand på 870 millioner kroner
  • Kutter i NAV med 172 millioner kroner
  • Fjerner regjeringas tannhelsereform
  • Øker maksprisen i barnehage
  • Fjerner gratis ferge
  • Kutter skolefruktordninga

Til VG sier Høyres nestleder Henrik Asheim at noe av det viktigste å få på plass var å fjerne regjeringas økning av arbeidsgiveravgiften. De vil også reversere regjeringas økning i formuesskatten.