Regjeringen lover forbedringer i yrkesskadereglene for brannfolk

Regjeringa åpner for bedre dekning for yrkesskader, blant annet for brannfolk.

Regjeringa åpner for bedre dekning for yrkesskader, blant annet for brannfolk. (Foto: Highandlow)

I 2021 vedtok Stortinget en endring i politiloven som sikret politiet en bedre yrkesskadedekning under trening og øvelser. Fagforbundet mener behovet for bedre dekning under risikofylt trening og øvelser gjelder mange flere yrker. Nå bekrefter regjeringen at de jobber med å innføre tilsvarende regelendringer for ansatte i kriminalomsorgen og i brann og redning.

26.05.2023 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 01.06.2023

- Vi har jobba hardt for å få gjennomslag i denne saken. Kjempebra at regjeringen nå lover å endre loven for at også ansatte i kriminalomsorgen og brann og redning skal få samme retten som politifolk, sier Ingunn Reistad Jacobsen, leder av Yrkesseksjon Samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Kampen fortsetter

Fagforbundet har jobbet aktivt både med departementene og Stortinget for å få på plass en utvidet dekning for skader som skjer under lovpålagt trening og øvelser. Fordi beredskapsyrker krever trening og øvelser på risikofylt innsats er det uholdbart at man risikerer å få avslag på erstatning om man skader seg.

pressebilder Ingunn R. Jacobsen
 Ingunn Reistad Jacobsen (Foto: Birgit Dannenberg)

- Vi gir oss ikke og kommer til å jobbe videre med å forbedre reglene for både yrkesskade og yrkessykdom for brannfolk og andre yrkesgrupper, sier Reistad Jacobsen.

Regjeringen har også varslet at det vil komme andre forbedringer i reglene. Arbeids- og inkluderingsdepartementet avholdt 15. mai et innspillsmøte om forbedringer i yrkesskaderegelverket, hvor Fagforbundet deltok.

En vanlig dag på jobben?

Fagforbundet har blant annet tatt opp svakheter med at ulykkene som er knyttet til arbeidets normale ramme, for eksempel tunge løft av mennesker og gjenstander, eller løft under stress og ugunstige forhold, ofte faller utenfor.

Et annet problem er unntaket for «belastningslidelser» eller psykisk påkjenning over tid som gjør at arbeidstakere med tunge og ensidige oppgaver over år eller som er utsatt for gjentatte trusler eller skadelig psykososialt arbeidsmiljø faller utenfor.

Flere yrker inn på lista

Fagforbundet mener også det er på høy tid med revisjon av yrkessykdomslisten, for å få godkjent sykdommer som særlig rammer kvinner og få godkjent kreft som yrkessykdom i brann- og feiervesen.

- Sikkerhetsnettet i yrkesskadereglene må fungere om du blir syk eller skadet på eller av jobben din, derfor er endringer helt avgjørende å få på plass så fort som mulig. I dag ser vi alt for mange avslag, sier Ingunn Reistad Jacobsen, Leder av Yrkesseksjon Samferdsel og teknisk i Fagforbundet.